פריצת דרך אפשרית במאבק במלריה: מדענים במעבדה בספרד זיהו במקרה חיידק שמתפתח באופן טבעי ומסוגל לנטרל ביתושים את הטפיל שמעורר את המלריה - ובכך מונע הידבקות של בני אדם באחת המחלות העתיקות בעולם.

נוהגים לאכול בלילה? היתרונות והחסרונות שידהימו אתכם
אירוע חריג: נשים הרות קיבלו בטעות חיסון כלבת בבית החולים הדסה

לפי ארגון הבריאות העולמי, כ־247 מיליון מקרי הידבקות נרשמו בשנת 2021 עם 619 אלף מקרי מוות. המחלה, שנפוצה בעיקר במדינות טרופיות ובמדינות עולם שלישי, נגרמת על ידי טפיל שמתפתח בתוך יתושות אנופלס ועובר לגוף האדם באמצעות עקיצה.

מדענים במעבדת המחקר והפיתוח של חברת התרופות והחיסונים גלקסו סמית' קליין (GSK) בספרד גידלו מושבה של יתושות אנופלס כדי להדביק אותן בטפיל שגורם למלריה, זאת לטובת פיתוח דור חדש של תרופות לטיפול במחלה. הם זיהו כי נרשמה ירידה הדרגתית ביכולת ההדבקה של היתושות עד שלא נשאו יותר את הטפיל.

החוקרים של חברת התרופות, יחד עם מדענים מבית הספר לרפואה ציבורית על שם בלומברג באוניברסיטת ג'ונס הופקינס במרילנד וממכון מדינה בספרד, בדקו את הסיבות לשינוי המסתורי. על פי הממצאים שפורסמו בכתב העת המדעי סיינס, הם זיהו כי מדובר בחיידק (בקטריה) בשם (Delftia tsuruhatensis Tres Cantos 1), או בשם הקצר TC1, שמייצר מולקולה רעילה שנשארת בגוף של היתושות לאורך כל חייהן ומסוגלת להרוג את טפילי המלריה בשלב מוקדם.

מדענים מהקולג' האימפריאלי בלונדון בחנו מודלים עבור הניסוי, ולפיהם השימוש בחיידק עשוי לצמצם את מספר המקרים הקליניים ב־15% לאורך שלוש השנים הבאות, בשילוב עם כלים נוספים למאבק בתפוצת היתושות.

מאחר שהחיידק מתפתח באופן טבעי וכבר נפוץ במערכות אקולוגיות שונות, המדענים הגיעו למסקנה כי ניתן לשחרר אותו באופן בטוח לסביבות שבהן היתושות נפוצות, אולם הם מבצעים כעת ניסויי שטח בבורקינה פאסו כדי לבדוק את היעילות לפני שימוש נרחב יותר.

"ל־TC1, בתור גישה חדשה לחלוטין לשליטה במלריה, יש פוטנציאל לצמצם יותר את הנטל העצום של מלריה במדינות אנדמיות, ומדובר בעדות נוספת לכך שבאמצעות הפעלה של מגוון גישות מניעה. אנחנו עשויים להיות מסוגלים למגר את המחלה האיומה הזו סוף־סוף", אמר תומס בראוור, ראש תחום בריאות הציבור העולמית בחברת גלקסו סמית' קליין.