קבוצת המעקב אחר מחלת נגיף קורונה של ארגון הבריאות העולמי (WHO) הוסיפה הלילה (חמישי) זן חדש של הנגיף BA.2.86 תחת ניטור בשל המוטציות הרבות שלו.

הקורונה תחזור? עלייה של 60% בנדבקים בנגיף בארה"ב
בקרוב בישראל? זן הקורונה החדש מתפשט ברשות הפלסטינית

לפי ארגון הבריאות, הווריאנט שהתגלה ככל האחרונה לראשונה בישראל, בעל יכולת עמידות גבוהה מפני חיסונים, מה שעלול לגרום להתפשטות רחבה שלו ולגל הדבקה חדש. לאחרונה אובחנו מספר חולים בדנמרק והלילה דיווחו שירותי הבריאות בארצות הברית על חולים ראשונים שאובחנו במדינת מישגן.

ארגון הבריאות ציין כי מדובר בזן שהתפתח מהאומיקרון והוא בעל מספר רב של מוטציות, אולם נכון לעכשיו טרם ידוע האם מדובר בזן מסוכן יותר, אולם העובדה שהוא התגלה כבר בשלוש יבשות מעידה על כך שהתפשט מבלי שזיהו כי מדובר בווריאנט חדש. 

ייתכן כי מספר החולים שנדבקו בווריאנט החדש גבוה יותר, שכן כיום אין חובה לביצוע בדיקת קורונה במידה ולא חשים בטוב. בנוסף, גם כאשר המטופלים בוחרים שכן לבצע בדיקה, מדובר בכזו שמתבצעת בבית, ואין כל חובה לדווח על התוצאה למשרד הבריאות. למעשה, המקרים בהם מבוצעת בדיקה מוסדית הם מצבים בהם מטופל מגיע לבית החולים עם תסמינים או מבקש לבצע את הבדיקה בעצמו. כיום אין כלל מחלקות קורונה בארץ, כך שהחולים מאושפזים בבידוד.

כזכור, בשבוע שעבר דווח כי זן חדש הידוע בשם EG.5.1 כבר מתפשט במדינות רבות, כך דיווחו מומחי בריאות. נכון ל-24 ביולי, 2,442 סימנים של EG.5.1 זוהו ב-36 מדינות ברחבי העולם, כולל לפחות 18 מקרים בישראל, על פי נתוני Outbreak.info, אתר המאגד נתונים על הנגיף. ברשתות החברתיות, וירולוגים כינו את הגרסה "אריס" ("Eris").

הזן החדש הפך נפוץ בבריטניה ומספר האשפוזים בבתי החולים המקומיים בעקבות הנגיף גובר. לפי סוכנות הבריאות הבריטית לביטחון הבריאות (UKHSA), ניטור הזן EG.5.1 החל בתחילת יולי עקב דיווחים הולכים וגדלים על הזן הבינלאומי, במיוחד באסיה. הגרסה זוהתה לראשונה במרץ האחרון.