מעשנים ושוקלים לעבור ניתוח פלסטי בקרוב? תחשבו על זה שוב. בארגון המנתחים הפלסטים אסתטיים בישראל מדגישים מספר דברים שחשוב לדעת על הקשר בין עישון לניתוחים פלסטיים, וממליצים - נצלו את ההזדמנות כדי להפסיק לעשן, ולהיות בריאים יותר.

התגלה בישראל: וריאנט הקורונה שמדאיג את ארגון הבריאות העולמי
האם נתבע יכול לדרוש מתובע להיבדק בדיקה פסיכיאטרית?

עישון מגביר את הסיכון לסיבוכים במהלך ניתוח בהרדמה כללית - הרדמה כללית וסיגריות לא עובדות טוב ביחד. העישון פוגע בתקינות של תפקודי הריאה ולכן קיים סיכון מוגבר לסיבוכים, בהם להתפתחות של קרישי דם, תסחיף ריאתי או שבץ מוחי.

עישון מאט את תהליך הריפוי - העישון מפחית את זרימת הדם לעור ולרקמות העמוקות מתחתיו, עובדה אשר מקשה יותר על הגוף להתאושש מהניתוח. מי שלא מפסיק לעשן, גורם לכך שבאזור בו התבצע הניתוח, כלי הדם מכווצים ואספקת הדם יורדת. לעומת זאת הפסקת העישון משפרת את זרימת הדם ומאפשרת ריפוי מהיר יותר לאחר ההליך הכירורגי.

צלקות ואיחוי - חלק משמעותי בתהליך ההחלמה של הגוף לאחר הניתוח היא איחוי של החתכים וריפו של הצלקות. כאשר יש ניקוטין ותוצרי שריפת הטבק בדם, התהליך הזה מתבצע באיטיות ובחוסר יעילות ויכול לגרום לפתיחה של התפרים או הופעה של זיהומים מקומיים. לעומת זאת הפסקת עישון כמה שבועות לפני ניתוח גדול, מחזקת את המערכת החיסונית, מפחיתה סיכון לזיהומים ובזכותה מתרחש ריפוי מהיר ויעיל אשר משפיע לטובה גם על מראה הצלקות.

גם סיגריות אלקטרוניות מסוכנות - הן מכילות ניקוטין כמו בסיגריות רגילות ולפעמים אפילו הרבה יותר. אמנם, בסיגריות אלקטרוניות עם מנגנון אידוי אין תוצרי שריפה, אולם הן עדיין מכילות ניקוטין שאינו טוב לריפוי.

ד"ר מאיר כהן, יו"ר ארגון המנתחים הפלסטים אסתטיים הדגיש: "למעשה כל ניתוח פלסטי או הליך אסתטי טומן בחובו סיכונים ואחד הדברים שחשוב לעשות כדי להפחית מראש חלק מהסיכונים זה להפסיק לעשן כמה שבועות לפני הניתוח על מנת להכין את הגוף לקראת התמודדות על הניתוח עצמו ועם ההחלמה שאחריו. מחקרים מדעיים הוכיחו כי מעשנים שעברו גמילה או הפסיקו לעשן כחודש או יותר לפני הניתוח הפחיתו משמעותית את הסיכון לסיבוכים במהלך הניתוח ולאחריו בתקופת ההחלמה". הוא הוסיף כי "לאנשים שמתקשים מאוד להפסיק לעשן, קיימת אלטרנטיבה של ביצוע ניתוח בהרדמה מקומית, כמו למשל מיקרוליפט שהוא מיני מתיחת פנים אשר מיועד להצערת הפנים והצוואר".

לסיכום - המומחים מדגישים: מילה מעישון לא רק תשפר את התוצאה הניתוחית, אלא גם את הבריאות הכללית שלכם. זה לא דבר קל אך עם נחישות ותמיכה, זה אפשרי בהחלט. בארגון המנתחים הפלסטים אסתטיים בישראל קוראים לכל אישה או גבר אשר שוקלים ניתוח פלסטי או הליך אסתטי גדול בהרדמה כללית, להפסיק לעשן באופן מיידי וממליצים להיעזר במדריך לגמילה עצמית של האגודה למלחמה בסרטן, בסדנאות הגמילה של קופות החולים וכן במוקד הטלפוני הלאומי לגמילה מעישון של משרד הבריאות.