"לקראת פתיחת שנת הלימודים בגנים ובבתי הספר, יש חשיבות לקבלת חיסוני שגרה לתינוקות וילדים במועד", אומרת רונית וייזר, מנהלת המחלקה לבריאות ומניעה בשירותי בריאות כללית.

התגלה בישראל: וריאנט הקורונה שמדאיג את ארגון הבריאות העולמי
רואים רחוק: כך תדעו אם ילדיכם צריכים להרכיב משקפיים
 
"חיסון פירושו הגנה מפני מחלות מדבקות מסוכנות העלולות לגרום סבל רב ולמחלות קשות", היא מסבירה. "חומר החיסון ניתן לילד בהזרקה ומורכב מחיידקים או נגיפים מוחלשים, או בטיפות. החיסונים גורמים ליצירת נוגדנים בגוף מקבל החיסון, בדומה למה שקורה בעקבות מחלה טבעית".

לדבריה, לכל מחלה נוגדנים ייחודיים לה והם המעניקים לאדם את ההגנה מפניה. וייזר מפרטת שורת המלצות להורים על חשיבות מתן חיסונים שגרתיים לילדים כהלכה:

  • חשוב לגשת ולחסן את הילדים במועד ולא לדחות חיסונים, על מנת להפחית סיכון לחלות במחלות מדבקות מסכנות חיים.
  • מתן החיסונים במועד מאפשר רמת נוגדנים אופטימלית לפי המחקרים במטרה לייצר עמידות למחלה.
  • ילדים מחוסנים תורמים לחסינות עדר אשר מגינה על מבוגרים שרמת התנגודת החיסונית שלהם למחלה ירדה במשך השנים ואנשים צעירים עם מחלות ותרופות מדכאות חיסון.
  • חשוב להגיע לכל ביקור בטיפת חלב עם פנקס החיסונים ולשמור את הפנקס לכל החיים.
  • מתן החיסון עלול לגרום לתופעות לוואי קלות, כמו עליית חום הגוף , הרגשה כללית רעה, אודם ונפיחות במקום ההזרקה. תופעות אלו חולפות לרוב תוך יום או יומיים. אם מופיעים אודם ונפיחות במקום ההזרקה – אפשר לעשות אמבטיה או להיעזר ברטיות של מים פושרים  על מקום ההזרקה .
  • אין לעסות את מקום ההזרקה.
  • אם יש עליית חום – יש לתת לתינוק או לילד תרופה להורדת חום לאחר שנועצים בצוות הרפואי לגבי בחירת התרופה המתאימה והמינון המתאים, לפי המשקל של הילד.
  • אם במועד שנקבע לקבלת החיסון, יש לתינוק, או לילד מחלה חולפת המלווה בחום גבוה, יש להיוועץ בצוות הרפואי, אם לחסן במועד, או לדחות את החיסון למועד אחר (הצטננות רגילה אינה סיבה לדחות את קבלת החיסון). ניתן לתת את החיסון מיד לאחר שהילד מבריא.

עוד ממליצה וייזר, שכאשר שמדובר בתינוק עד גיל חודשיים, יש לפנות אל הרופא בכל מקרה שהחום עולה על 38 מעלות צלסיוס. 

וייזר מדגישה, כי בכל גיל, יש לשים לב לשינויים בהתנהגות הכללית, כגון אי-שקט מוגבר, אדישות מיוחדת וסירוב לשתות ולאכול. במקרים אלה, יש לפנות לרופא גם כשאין לילד חום.