ד"ר דניה טקגי וד"ר ניר פרידמן, רופאים בכירים במחלקה לרפואה דחופה ילדים במרכז רפואי מאיר מקבוצת כללית טיפלו לאחרונה בהפרש של שבוע בשני מקרים של ילדים המטופלים בתרופה הפסיכיאטרית "ריספרדל" שהגיעו למיון ילדים בעקבות מינון יתר שלה ונזקקו לאשפוז. הילדים הגיעו במצבים של ישנוניות, אפתיות וירידה במצב ההכרתי. השניים החליטו לערוך בדיקה מקיפה ומצאו כי בשנתיים האחרונות 10 ילדים פקדו את שערי המיון מסיבה דומה. ד"ר טקגי וד"ר פרידמן פנו למרכז הארצי להרעלות ברמב"ם שם אותרו בעקבות פנייתם למעלה מ-40 מקרים נוספים משלוש השנים האחרונות. 

רגע לפני תחילת הלימודים: כל מה שחשוב לדעת לקראת חיסוני השגרה לילדים
התגלה בישראל: וריאנט הקורונה שמדאיג את ארגון הבריאות העולמי
 
"בחלק מהמקרים הילדים הגיעו ישנוניים וההורים ידעו לשתף בסיבה, ובחלק אחר מהמקרים הילד הגיב בצורה לא טובה לתרופה ובחדר המיון תחקרנו את הנושא וראינו את המזרק, אז הבחנו כי הם קיבלו מינון הגבוה פי 10 מזה נרשם להם", מסבירה ד"ר טקגי. במקרים אחרים הורים פנו למרכז הארצי להרעלות ברמב"ם שהפנה אותם באופן מידי לקבלת טיפול אצלנו. מינון יתר של התרופה גורם לתופעות של ישנוניות, אפתיות, ירידה במצב ההכרתי, הפרעות בקצב הלב ועוד ובמקרים קיצוניים עלול אף להוביל למוות. בישראל, התופעות מהן סבלו הילדים שלקחו את התרופה במינון יתר היו בין קלות לבינוניות, אולם חלק מהם אף נזקקו לאשפוז בטיפול נמרץ ילדים".

"ריספרדל" הינה תרופה פסיכיאטרית שההתוויה שלה בילדים הינה לטיפול במגוון תופעות פסיכיאטריות ותופעות התנהגותיות אשר השימוש בה הורחב בשנים האחרונות. מאחר וילדים אינם נוטלים כדורים, אופן קבלת התרופה הינו בתמיסה – במינון שהולך ועולה", מדגישים הרופאים ממיון ילדים במרכז רפואי מאיר. "ההתחלה של נטילת התרופה מתחילה במינון נמוך מאוד כך שלהורה לעיתים נראית לא הגיונית הכמות הקטנה במזרק הגדול המותאם גם למינון שיידרש בהמשך הטיפול. על כן הורים הכפילו את הכמות פי 10 (לדוגמה במקום 0.3 מ"ל ניתנו 3 מ"ל) – מדובר בטעות שקל להבין מדוע קרתה. חשוב שההורים ידעו כיצד לצרוך את התרופה נכון , יקראו היטב את ההוראות וישתמשו רק במזרק המקורי המגיע עם התרופה. בימים האחרונים בעקבות תוצאות הבדיקה הוציא משרד הבריאות חוזר בטיחות לשימוש נכון בתרופה". 

"תופעות לוואי של מינון יתר בתרופות נפוצות מאוד ואנו רואים אותם במיון ילדים על בסיס יומיומי. יש תופעות לוואי של תרופות הנלקחות במינון הרגיל ויש תופעות של מינון יתר התלויות במינון ובסוג התרופה. אנו רואים זאת בהרעלות מכוונות באנשים עם ניסיונות אובדניים, אולם גם בקרב כאלו שלקחו את התרופה בטעות ובעיקר בקרב ילדים הבולעים תרופות שאינן שייכות להם", מתריעה ד"ר טקגי.