שנת הלימודים החדשה טומנת בחובה שינויים רבים בכלל תחומי החיים של התלמיד. בין היתר, במהלך ימי הלימודים, התלמידים נדרשים לסחוב על גבם תיק גדול ומלא בספרי לימוד, מחברות וציוד, ולהשתתף בפעילויות שונות כגון שיעורי ספורט. בנוסף, עם חזרתם הביתה, פעמים רבות הם ימצאו עצמם יושבים מול השולחן במשך שעות, תוך שהם עובדים על שיעורי בית ולומדים למבחנים.

אי פתיחת שנת הלימודים בחברה הערבית מסכנת את חיי התלמידים | דעה

"למעשה, מדובר בשגרה חדשה עבור הילדים, גם כאשר מדובר במקום שהם מכירים", הסביר ד״ר דניאל וולטש, רופא ומנתח בכיר ביחידה לאורתופדית ילדים בביה״ח ספרא לילדים בשיחה עם מעריב, "בשבועות הראשונים, התלמידים מתרגלים לשגרה ולסביבה החדשה - בין אם מדובר בבית ספר ובין אם מדובר בגן ילדים. לפעמים, מדובר גם בהיבט של שינוי בדרך בה הם מגיעים למוסד החינוכי ובסכנות בהם ייתקלו בדרך".

כמו מה למשל?
"פעמים רבות ילדים נפגעים וחווים פציעות משמעותיות במעבר החצייה ליד הגן או בית הספר, והם צריכים לזכור לעצור במעבר חצייה ולהסתכל לשני הכיוונים. היבט מסוכן נוסף בהגעה לבית הספר וחזרה ממנו הביתה הוא השימוש בקורקינט ממונע ובאופניים חשמליים - שעשויים לגרום לפגיעות משמעותיות".

הוא המשיך וציין כי כחלק מהשינוי הפיזי בשגרה, התלמידים סוחבים לבית הספר תיק גב עם ספרים רבים. "לעיתים אנחנו נתקלים בכאבי גב, צוואר וכתפיים, לאחר השימוש בתיקים כבדים או בתיקישים לא מומלצים. הדגש במקרה הזה הוא מבחינת שמירה על המשקל המקסימלי שלהם - שלא יעבור את רף עשרה עד 15 אחוזים ממשקל גופו של הילד", הסביר ד"ר וולטש, "בנוסף, כשמסדרים לילד את הילקוט חשוב לוודא שהספרים הכבדים מונחים במרכז התיק". לדבריו, עדיף לעשות שימוש בתיק עם תאים ורצועות רחבות ומרופדות. "כך העמוס מחולק בצורה טובה, והרצועות הללו מקלות על הכתפיים גם", הדגיש, "התיק צריך להיות צמוד וקרוב למרכז הגוף של הילד, אבל מצד שני - לא להיות נמוך מדי, כדי לא למשוך אותו לאחור".

אז לאיזה גובה צריך לכוון?
"הקצה התחתון של התיק צריך להיות בקו המותן ומעלה".

ומה לגבי הישיבה בשולחן?
"ההנחייה היא לשבת בצורה בה הירכיים והברכיים נמצאים ב-90 מעלות, והרגליים נוגעות ברצפה או במשענות. מבחינת גובה הכיסא והשולחן - האמות צריכות לנוח עליו בצורה טובה ונוחה, בסביבות 110-90 מעלות, כאשר השאיפה היא להימנע ממצב שנשענים על שורש כף היד - דבר שעשוי להוביל לכאבים. בנוסף, גובה המסך צריך להיות בגובה העיניים, פחות עשר מעלות למטה - כדי ליצר מנח תקין על עמוד השדרה הצווארי, ולמנוע כאבים".