מחקר שנערך בשוודיה מצא כי עודף משקל בשנות הארבעים והחמישים לחיים יכול להגדיל את הסיכון למוות בטרם עת ב-30%. 

ניסיון חיסול בלב בתל אביב: עורך דין מוכר נפצע באורח בינוני מירי
סובלים משומן בטני? אתם צריכים להיפטר מהרגלים גרועים

החוקרים רצו לבדוק האם אנשים שסובלים מסוכרת, לחץ דם גבוה והשמנת יתר (המכונה תסמונת מטבולית) בגיל העמידה נמצאים בסיכון גבוה יותר למות ממחלות לב וכלי דם.

החוקרים בדקו 34,000 אנשים בשנות הארבעים והחמישים לחייהם שהשתתפו בתוכנית סקר לב וכלי דם בשוודיה בין השנים 1990 ל-1999. מהמשתתפים נלקחו מדידות של גובה, משקל, לחץ דם, כולסטרול כללי, גלוקוז בדם, היקף מותניים וירך.

המשתתפים גם מילאו שאלון על הרגלי חיים ומצב סוציו-אקונומי ונשאלו האם יש להם היסטוריה קודמת של מחלות לב, כלי דם וסוכרת.

נקבעו קריטריונים כי לאדם עם תסמונת מטבולית יש שלושה או יותר מהבאים: היקף מותניים של 102 ס"מ לגברים או 88 ס"מ לנשים, כולסטרול כולל של 6.1 ומעלה, לחץ דם של 130/85 או רמת גלוקוז בצום של 5.6 ומעלה.

מהמחקר עלה כי משתתפים שאובחנו עם תסמונת מטבולית היו בסיכון גבוה ב-35% ללקות בהתקפי לב ושבץ - 32% בהשוואה ל-22% בקבוצת הביקורת. הזמן הממוצע להתרחשות התקף הלב הראשון או השבץ היה 16.8 שנים בקבוצת התסמונת המטבולית, בעוד שהוא עלה ל-19.1 שנים בקבוצת הביקורת - הבדל של 2.3 שנים.

התקף לב, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
התקף לב, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

ד"ר לנה לונברג מבית החולים המחוזי וסטמנלנד בשוודיה אמרה, כי "לאנשים רבים בשנות הארבעים והחמישים לחייהם יש מעט שומן סביב המותניים ועלייה קלה בלחץ הדם, הכולסטרול או הגלוקוז, אך הם מרגישים בריאים באופן כללי, אינם מודעים לסיכונים ולכן אינם פונים לייעוץ רפואי. ככלל, גם אם אדם מרגיש בריא, עליו לבצע בדיקות לחץ דם מדי שנה, להימנע מעישון, לעקוב אחר היקף המותניים ולבצע פעילות גופנית מדי יום".

פרופ' נילש סמאני, המנהל הרפואי של קרן הלב הבריטית, אמר כי "הקפדה על הבדיקות ומעקב בשלב מוקדם בחיים הבוגרים, גם אם אדם מרגיש טוב, מגבירים את הסיכוי לשרוד סיכונים בריאותיים, מכיוון שעליות קלות בלחץ הדם, היקף המותניים, הכולסטרול והסוכר בדם יכולות להשפיע באופן משמעותי על הסיכון להתקפי לב ושבץ בעתיד".

"המסר החשוב הוא שאפשר להפחית את הסיכון באמצעות אמצעים פשוטים. אכילת ארוחות מאוזנות, ביצוע פעילות גופנית סדירה והימנעות מעישון יכולים לסייע לשמירה על המשקל והורדת לחץ הדם והכולסטרול. אם שינויים באורח החיים אינם מספיקים, הרופא שלכם יכול לייעץ לכם על תרופות שיכולות לעזור להפחית את הסיכון", הוסיף הפרופ'.