הקורונה שוב כאן? מנהל המערך האימונולוגי-ראומטולוגי בבית החולים הדסה, פרופ' דרור מבורך אמר הבוקר (שלישי) כי "יש עליות בארה"ב שמבשרות על גל, בארץ עוד לא, יש הערכות של יותר הדבקות מחלות סביבנו, אבל בבתי החולים לא רואים את זה. יש מספר בודד של חולים בכל בית חולים, ורובם ככולם חולים עם מחלות דיכוי חיסוני או מחלות אחרות שעושות את זה".

בשיחה עם אודי סגל וענת דוידוב ב-103FM, התייחס לחשש כי מדובר בזן ה"פירולה". לדבריו, "אנחנו ממש לא יודעים. הוא יחסית במספרים מאוד קטנים. בארה"ב כשבודקים, הוא בכלל לא מופיע באחוזים של הזנים. הוא פשוט מעורר תשומת לב כי יש לו הרבה מאוד מוטציות ויש חשש סביר שהחיסון החדש בכלל לא יכסה אותו". 

בכל הנוגע לעלייה במס' הנדבקים בארה"ב, הסביר פרופ' מבורך כי "יש איזה 8 זנים שונים. רובן הן נגזרות של XBB שכנגדו יש את החיסון החדש שקרוב לוודאי יאושר ב־12 בספטמבר, אבל יש גם G51 שעולה והוא בכמות גדולה, 15 אחוז, ויש שאומרים שהוא בקרוב יעבור את ה־XBB, אבל את הפירולה עוד לא רואים".

איך מסבירים את העובדה שהיינו כל כך סביב העניין של הקורונה, ועכשיו היא עדיין קיימת אבל הורדנו ממנה את הרגל מהגז?
"יש רגעים היסטוריים שלפעמים אתה עד להם. אני יכול לזכור את היום הראשון שנכנסתי למחלקת קורונה ולא ידעתי אפילו אם אצא ממנה מודבק או לא, שום דבר לא היה ברור, לא לנו ולא לעולם, ומאז התבררו הרבה דברים, וחלק ממה שהתברר זה שהזן הנוכחי שהוא בעיקר הנגזרות של האומיקרון, הוא זן שהקושי של המחלה שהוא גורם הוא לפחות פי 10 אם לא פי 20 יותר קל מהזנים שהיו בהתחלה. דבר נוסף, רוב האוכלוסייה מחוסנת, אם חיסון טבעי או חיסון על ידי חיסונים ולכן המצב שלנו הוא לא אותו דבר".

צריך את החיסון החדש שיבוא?
"יש גם חיסון לשפעת, האם צריך חיסון לשפעת? למה צריך חיסונים? כי יש מקרים קיצוניים לפעמים ואנחנו רוצים להיות זהירים. אני למשל לא לקחתי את החיסון הרביעי, אבל את החמישי כן לקחתי כי הוא כבר היה מכוון לאומיקרון משודרג ולכן אנחנו צריכים לעקוב. יאשרו ב־12 בספטמבר, נראה איזה זן שולט באוקטובר ואז תצא החלטה, ואני חושב שההחלטה בכל מקרה כבר לא תהיה מההחלטות הגורפות שהיו בעבר, אני חושב שזה בעיקר יומלץ לאנשים שבסיכון".

"ההרגשה שלי היא שזהירות לא היסטרית זה ממש בסדר וכרגע אין שום מקום להיכנס לפניקה, למרות שאתמול יצאה קריאה ממד"א ומשרד הבריאות לתרום דם של מחלימים, וזה במיוחד מיועד לאנשים שהם בדיכוי חיסוני ולא יודעים לייצר נוגדנים. הכול בפרופורציה סבירה. אני לא חושב שאנחנו במצב כמו שהיינו בו, וזה גם היה צפוי שיהיה כזה זן שיעלה קצת יותר ויירד קצת יותר, ואולי לקראת החורף עוד יותר", סיכם.