מחקר חדש גילה שהוספת מלח לארוחות יכולה להגדיל את הסיכון להתקף לב ושבץ מוחי. מהמחקר עלה כי אנשים שתיבלו כדרך קבע את הארוחות שלהם היו בסיכון גבוה ב-22% לסבול מפרפור פרוזדורים, לעומת אלה שמעולם לא השתמשו במלח או המליחו את המזון לעתים רחוקות.

בשורה בעולם פגישות העבודה? גוגל משיקה כלי AI חדש
בלי מכנסיים: בר זומר היסטרית בלוק אמיץ

מדובר בהפרעת הקצב השכיחה ביותר באוכלוסייה, שבה מעגלים חשמליים לא תקינים משתלטים על פעילות הפרוזדורים. ההפרעה מתאפיינת בדופק לא סדיר ובדרך כלל גם מהיר ויכולה להגדיל את הסיכון לשבץ פי חמישה.

המחבר הראשי של המחקר, ד"ר יון יונג פארק מבית החולים האוניברסיטאי הלאומי קיונגפוק, אמר: "המחקר שלנו מצביע על כך שתדירות נמוכה יותר של הוספת מלח למזונות הייתה קשורה בסיכון נמוך יותר לפרפור פרוזדורים".

המחקר, שהוצג בקונגרס האגודה האירופית לקרדיולוגיה באמסטרדם, בחן נתונים של 395,682 בריטים בגילי 40 עד 70 במשך 11 שנים.

הם נשאלו על התדירות שבה הם ממליחים ארוחות, כאשר האפשרויות הן "אף פעם/לעתים רחוקות", "לפעמים", "בדרך כלל" או "תמיד" עושים זאת.

תוצאות המחקר הראו כי בהשוואה לאלה שתמיד המליחו את מזונם, אלה שמעולם לא עשו זאת היו בסיכון נמוך ב-18% לסבול מפרפור פרוזדורים.

פרופ' ג'יימס לייפר מקרן הלב הבריטית אמר כי "המחקר הוא תזכורת בריאה לא להשתמש ביותר מדי מלח. ידוע שאכילה של יותר מדי מלח עלולה להוביל לבעיות בריאותיות, כולל לחץ דם גבוה. בנוסף להגדלת הסיכון להתקף לב או שבץ, לחץ דם גבוה יכול גם לגרום נזק ללב וזה בתורו יכול לגרום לפרפור פרוזדורים".

התקף לב, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
התקף לב, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

מהירי בראון, מארגון "Consensus Action on Salt, Sugar and Health", אמר: "עשרות שנים של מחקר איכותי מראות שאכילת יותר מדי מלח היא הגורם העיקרי ללחץ דם גבוה. לחץ דם גבוה אחראי לכמחצית מכל מקרי השבץ ומחלות הלב, וארגון הבריאות העולמי ממליץ על הפחתת מלח כאחד האמצעים החסכוניים והמשפיעים ביותר להפחתת לחץ הדם ולהגנה על הבריאות".

לדבריו, "המחקר מראה שאם נוריד גרם אחד של מלח ביום, זה יוריד את לחץ הדם ויהיו כ-4,000 פחות מקרי מוות בטרם עת מהתקפי לב ושבץ מוחי בשנה. מחקר חדש זה מחזק את הצורך במדיניות קפדנית שתסייע להפחית את כמות המלח במזון שלנו ולהגן על בריאותנו מפני מקרי מוות שניתן למנוע".

פרפור פרוזדורים הוא הפרעת קצב הלב הנפוצה ביותר בבריטניה ממנה סובלים כ-1.4 מיליון בריטים, והיא יכולה להיות מלווה בסחרחורת, קוצר נשימה ועייפות.

אדם מוסיף מלח לאוכל (צילום: אינגאימג')
אדם מוסיף מלח לאוכל (צילום: אינגאימג')

אתר "NHS" ממליץ למבוגרים לא לצרוך יותר משישה גרם של מלח ביום - כמות התואמת לכפית, ומציע מספר דרכים בהן תוכלו להפחית את כמות המלח שאתם צורכים: 

במקום מלח - הוסיפו טעם למזון באמצעות עשבי תיבול ותבלינים כמו פלפל שחור, שום, צ'ילי או מיץ לימון

טעמו את האוכל לפני שאתם מוסיפים מלח

בדקו את תכולת המלח של המוצרים שאתם קונים

נסו גרסאות דלות או מופחתות מלח של מזונות ורטבים

קנו ירקות וקטניות משומרים במים במקום במלח