לאחר המאבק הממושך בנושא, משרד האוצר, ההסתדרות הרפואית, משרד הבריאות ושירותי בריאות כללית, הודיעו היום (רביעי) כי הושג הסכם בנוגע לקיצור יום העבודה של המתמחים. במסגרת ההסכם, תורנויות המתמחים יקוצרו מ-26 שעות ל-21, במרבית המחלקות, בעשרה בתי החולים בפריפריה. בין היתר, במיון, פנימית, ילדים, גריאטריה, אונקולוגיה, הדמיה. 

"חייבים לשמור על רופאי הפריפריה": ההסתדרות הרפואית הכריזה על סכסוך עבודה
"נגמרתי": הילה קורח הודיעה על פסק זמן מרפואה ופרצה בבכי בשידור | צפו  

היישום יעשה בהדרגה. בספטמבר במחלקות פנימית, מיון וגריאטריה, במארס 2024 - נוירולוגיה, דימות, פסיכיאטריה, אונקולוגיה, שיקום, נפרולוגיה והמטולוגיה ובחודש יוני 2024 - ילדים.

מחאת הרופאים המתמחים. צילום: אבשלום ששוני

"מזכירות ההסתדרות הרפואית אישרה הבוקר פה אחד את הסכם העקרונות שגובש אמש בין הנהגת ההסתדרות הרפואית בראשות פרופ' ציון חגי והממונה על השכר במשרד האוצר, מר אפי מלכין", נמסר בהודעה.

מתווה הקיצור יצא לפועל כבר בשבוע הבא, בתאריך ה-3 בספטמבר, בהתאם לתיקון ההיתר הכללי הנוגע לשעות העבודה והמנוחה של הרופאות והרופאים בישראל. על פי ההבנות, יוענק, בין היתר, תשלום של 300% עבור "תורנות רבע" משלימה בת 4 שעות. הצדדים צפויים לחתום על ההסכם במהלך הימים הקרובים. 

מטעם ארגון הרופאים המתמחים נמסר בתגובה: "קיצור התורנויות שייצא לדרך בעוד מס' ימים, הוא סנונית ראשונה במהפכה שאנחנו נדאג שתתרחש בכל ביה"ח בארץ. זה אומנם רק צעד ראשון אבל כזה שאי אפשר יהיה לחזור ממנו אחורה. ונכון, זה רחוק מהמתווה עליו חלמנו ועליו נלחמנו, אבל גם זה לא היה קורה לולא המאבק שניהלנו". 

שר הבריאות משה ארבל הגיב לסיכום: "מתווה קיצור שעות העבודה של המתמחים יביא לשינוי משמעותי במערכת הבריאות. המתווה מבטא את המחויבות של משרד הבריאות הן לרופאים והן למטופלים. הבחירה להתחיל את קיצור השעות דווקא בפריפריה נובעת מתוך ראייה של עדיפות לאומית. מלבד השיפור בתנאי עבודתם של הרופאים התורנים, המתווה צפוי לשפר את איכות השירות הניתן למטופלים בפריפריה. אני מודה לכל השותפים שסייעו להביא לתחילתו של המתווה ולהוצאתו לפועל". 

מחאת הרופאים המתמחים (צילום: אבשלום ששוני)
מחאת הרופאים המתמחים (צילום: אבשלום ששוני)

"אני שמח על כך שהצלחנו להגיע הלילה להסכמות עם ההסתדרות הרפואית שיביאו ליישום המתווה בצורה אחראית, תוך מענה הן למתמחים והמתמחות והן לשירות לציבור. מתווה קיצור התורנויות בבתי החולים בפריפריה הוא בשורה גדולה וחשובה לרופאים והרופאות ולמערכת הבריאות. אני מודה לממונה על השכר אפי מלכין וצוותו על העבודה המאומצת ולשותפים בהסתדרות הרפואית על שיתוף הפעולה", מסר שר האוצר בצלאל סמוטריץ'

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, הגיב גם כן: "הבוקר אפשר לברך על מהלך היסטורי שיוצא לדרך. מיום כניסתי לתפקיד היה זה יעד ברור, אולם התנאי לכך תמיד היה שמירה על תנאי השכר של הרופאים ועל איכות הטיפול הרפואי".

ארגון הרופאים המתמחים מרשם: "בעוד מס' ימים, בביה"ח בפריפריה, תתחיל מהפכת קיצור התורנויות- ואנחנו נדאג לכך שזו תהיה רק הסנונית הראשונה! אנחנו כבר מסתכלים קדימה לעבר הרחבת מתווה קיצור התורנויות גם לביה"ח במרכז הארץ"

ד"ר ריי ביטון, יו"ר הארגון: "זה לא מתווה קיצור התורנויות עליו חלמנו. נלחמנו על קיצור תורנויות משמעותי הרבה יותר אבל המהפכה מתחילה ואי אפשר יהיה לעצור את המהלך ההיסטורי הזה. ראוי היה שממשלת ישראל וההסתדרות הרפואית יתאמצו קצת יותר למען הרופאות והרופאים המתמחים, גם במתווה רחב יותר וגם מבלי לפגוע בשכרם ומבלי לדרוש מהם תורנות נוספת- כדי להשלים שכר"