פרויקטור הקורונה לשעבר ומנהל בית החולים זיו בצפת פרופ' סלמן זרקא שוחח היום (חמישי) עם ליאת רון ויעל אילון ב־103FM והתייחס, בין היתר, לחשש מפני התפרצות של גל חדש של הנגיף. לדבריו, "אומנם נפרדנו ממנה ככותרת מאיימת שנקראת מגפה, אבל הנגיף עדיין כאן מסתובב ומייצר וריאנטים חדשים. יש כרגע שניים שמסתובבים – אחד אפילו שלנו, מישראל".

משרד הבריאות נערך למתן חיסוני קורונה כבר בחורף הקרוב
הקורונה תחזור לחיינו? "יש עליות בארה"ב שמבשרות על גל"

עוד המשיך והוסיף באותו נושא: "במצב בו אנחנו נמצאים, שיש את הווריאנטים שמסתובבים ועברה כמעט שנה מאז שהתחסנו בפעם האחרונה, וגם בשנה הזו כמעט ולא הייתה תחלואה. כשמחברים את כל הדברים יחד המוגנות שלנו מאוד נמוכה, הנגיף החדש מדבק, והמפגש הזה בלתי נמנע. אנחנו מתחילים לראות חולים בבתי החולים, יש עלייה שאמורה להטריד אותנו בעיקר לגביי קשישים, מבוגרים, ואנשים בעלי מחלות רקע. אני ממליץ להם להיבדק ברגע שיש סימנים כי יש תרופות שיכולות לעזור. אני מאמין שמשרד הבריאות פועל שיהיו חיסוני קורונה עדכניים בסוף ספטמבר". 

במהלך השיחה הביע גם את דעתו על קיצור תורנויות המתמחים ברפואה, והסביר כיצד נערכים בבית החולים למילוי משרות: "בהחלט יש ביקורת, אבל חשוב דווקא לראות את חצי הכוס המלאה. סוף סוף אחרי הרבה חודשים אפשר ללכת למהלך הזה, והתורנים יסתפקו ב־19 שעות. בטח אפשר לקצר את המשמרת בעוד, לא כל הארגונים מרוצים, לא כל השותפים מרוצים, אבל אני חושב שזו תחילת הדרך הנכונה. בטח לשנה החדשה".

זרקא הוסיף: "אני חושב שמגיע למשרד הבריאות והאוצר מילות חיזוק כיוון שבתי החולים, וזיו בתוכם, קיבלו תקנים לטובת המהלך. מבחינת התורנים – זה שהם יתחילו את התורנות בשעה 13:00 בצהריים ולא בשעה 08:00 בבוקר, יש כאן משמעות מבחינת כמה זמן הם נמצאים במחלקה, וזה חלק מהביקורת. מבחינת השאלה 'מי יעבוד בבוקר' כל מחלקה קיבלה שני תקנים חדשים ומתמחים חדשים. לכן, הזמינות הזו לא אמורה להיפגע". 

לשאלת המראיינים, האם הפריפריה ערוכה לקליטת מתמחים נוספים, השיב: "הצורך קיים, הרצון קיים, הסיפור המשמעותי של מערכת הבריאות זה תקציבים. אנחנו כרגע נמצאים בכל בתי החולים, בטח בפריפריה במצוקה כלכלית משמעותית. לכן, ערוכים זו מילה טובה, ומגיע לתושבים שירותי רפואה טובה, אבל הסיפור הוא אחר. שאר התקנים לא מגיעים, ולא מתוכננים להגיע. לכן, יש כאן בעיה משמעותית לנו, בתי החולים הממשלתיים, ובטח בפריפריה".

זרקא הבהיר: "אני לא חושב שהחולה ירגיש בשינוי. זמינות הרופאים בחדר המיון לא הולכת להשתנות, והתקנים שקיבלנו הם רק בשביל לשמר את המצב כמו שהוא, לא בשביל לשפר שירותים. ההמתנות בחדרי המיון, לצערי, רק יתארכו. צריך להפריד בין פתרון בעיית שעות המתמחים, ומגיע להם שאפו גדול על העבודה שהם עושים, לבין שיפור השירותים לחולים, שוב בדגש בפריפריה, כי מצבנו מורכב". 

לשאלה איזה גודל של תקציב חסר בשביל לשפר את השירות לחולים, ענה: "נצטרך הרבה שעות בריאיון הזה בשביל לדבר על הנושא הזה – אני יודע להסתכל על מחוז צפון ולראות יותר מחצי הכוס המלאה. יש שיפורים, שירותים חדשים, אנחנו במקום טוב יותר, פתחנו מכון הקרנות, יש מענה לחולי הסרטן, אבל עדיין במדינה היפה הזו לא סביר שחולה מקריית שמונה או מצפת צריכה לנסוע באוטובוס עד לחיפה בשביל להציל את הבוהן שלה מכריתה כי היא חולה בסוכרת ואין תא לחץ בצפון. לכן, אני אומר שאפשר לדבר על זה שעות. אגב, אני מאוד אופטימי ומקווה שנוכל לפתוח תא לחץ בזיו בתחילת שנת 2024". 

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי