ה"דיילי אקספרס" דיווח היום (ראשון) כי מדענים במכון קרולינסקה, אוניברסיטה רפואית בראשות מחקר בסולנה, שוודיה, מזהירים מפני נטילת תוספי ויטמין C בעקבות מחקר חדש שפורסם בכתב העת "Journal of Clinical Investigation".

גורו ההורות הפופולרית נעצרה בחשד להתעללות בילדיה
מומחה הזהיר: רוצים לישון טוב? אל תחלקו מיטה עם בן הזוג - זו הסיבה

המחקר מצא שלמרות שהוויטמינים מועילים ולא מזיקים כשהם נבלעים במזון, כאשר נוטלים חלק מהם כתוספים - נוגדי החמצון מפעילים את המנגנון הגורם לגידולים סרטניים ליצור כלי דם חדשים.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

פרופ' מרטין בירגו, פרופ' במחלקה למדעים ביולוגיים ותזונה במכון, הסביר את מה שהצוות שלו גילה: "מצאנו שנוגדי חמצון מפעילים את המנגנון שגורם לגידולים סרטניים ליצור כלי דם חדשים, וזה מפתיע מכיוון שבעבר חשבו שלנוגדי חמצון יש השפעה מגינה. כלי דם חדשים מזינים גידולים ויכולים לעזור להם לגדול ולהתפשט".

הפרופ' הוסיף: "אין צורך לחשוש מנוגדי החמצון שנמצאים במזון רגיל, אבל רוב האנשים לא צריכים כמויות נוספות מהם. למעשה, זה יכול להזיק לחולי סרטן ולאנשים עם סיכון גבוה לסרטן".

הצוות מצא כי נוגדי חמצון מפחיתים את רמות רדיקלי החמצן החופשי, אך כאשר כמויות נוספות נכנסות, הירידה ברדיקלים החופשיים מפעילה חלבון בשם BACH1, וזה מוביל להיווצרות של כלי דם חדשים, המכונה אנגיוגנזה.

הוויטמינים A ,C, סלניום ואבץ נמצאו כולם כמעוררים היווצרות כלי דם חדשים עם גידולים סרטניים בריאות. המדענים מאמינים כי ממצאים אלה יכולים לחול על כל סוגי הסרטן ולתרום להתפשטותו בגוף.

טינג וואנג, דוקטורנט בצוותו של פרופ' בירגו, אמר: "המחקר שלנו פותח את הדלת לדרכים יעילות יותר למניעת אנגיוגנזה בגידולים. לדוגמה, חולים שהגידולים שלהם מראים רמות גבוהות של BACH1 עשויים להפיק תועלת רבה יותר מטיפול באנטיאנגיוגנזה מאשר חולים עם רמות נמוכות של BACH1".