החופש הגדול הגיע לסיומו ושנת הלימודים החלה ברחבי הארץ ביום שישי האחרון. מנתוני ארגון בטרם לבטיחות ילדים, שמתפרסמים לראשונה במעריב, עולה כי 28 ילדים נהרגו במהלך החודשים יולי ואוגוסט 2023, בהם 11 בתאונות דרכים ושמונה נוספים שטבעו למוות. מדובר בנתון זהה לממוצע מקרי התמותה בחופש הגדול בחמש השנים האחרונות, אך חלה עלייה במספר מקרי התמותה ביחס לשנה שעברה.

פרסום ראשון: אלפי תלמידים בדואים בנגב לא פתחו את שנת הלימודים

עוד עולה מהנתונים כי גורם התמותה השני בשכיחותו בחופש הגדול הוא טביעה, ממוצע זהה למספר המקרים בחמש השנים האחרונות. גורמי תמותה נוספים היו כתוצאה משכחה ברכב (1), נפילה (2), התחשמלות (1), מכת חום (1) ופגיעות מחפצים (3).

בהתייחסות לנתונים על פי קבוצת גיל עולה כי 44 אחוזים ממקרי התמותה הם של ילדים מתחת לגיל ארבע - נתון המהווה עלייה לעומת 40% בחמש השנים האחרונות. בנוסף, 55% ממקרי התמותה הם של ילדים מהחברה הערבית, זאת על אף שהם מהווים 23% בלבד מאוכלוסיית הילדים בישראל. בחמש השנים האחרונות ממוצע מקרי התמותה בחופש הגדול עמד על 44% בקרב ילדים מהחברה הערבית - כך שהשנה מדובר על עלייה של כ- 10%.

אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים ציינה "החופש הגדול מביא איתו בכל שנה עלייה מדאיגה של 30% בהיפגעויות ילדים. לצערי גם בשנה הזו ראינו מספר גבוה של מקרי תמותה שאת חלקם ניתן היה למנוע. 28 ילדים, שכל אחד מהם הוא עולם ומלואו, לא התחילו השנה את שנת הלימודים. באחריותנו להשגיח על הילדים ולשים את בטיחותם כערך עליון. בכל גיל, בכל שלב, בבית ובחוץ, עלינו להקפיד על הנחיות הבטיחות, לאמץ שגרה של התנהגות בטוחה ולהתאים את הסביבה לילדים. זה באחריות כולנו למנוע את האסון הבא כדי שהשנה תחל ברגל ימין".