חוקרים מאוניברסיטאות סטנפורד וקליפורניה שבארצות הברית פיתחו שתלי מוח שעשויים לעזור לאנשים שאיבדו את היכולת לדבר עקב מחלה או פציעה לדבר שוב.

נהג של רגב דרס את מאבטחו של גלנט, לשכת השרה: "המאבטח נהג באלימות"
"סכנה ביולוגית": טייס נאלץ לבצע נחיתת חירום לאחר שנוסע שלשל לאורך כל המטוס

ד"ר ג'יימי הנדרסון, פרופ' לנוירוכירורגיה באוניברסיטת סטנפורד, הסביר על המחקר, שפורסם בכתב העת "Nature": "האותות מופקים מתאי מוח בודדים ונשלחים באמצעות מכשיר נירוסטה המונח על גולגולת המטופל ויוצא דרך הקרקפת. האותות מוגברים ומועברים אל מחוץ לגולגולת באמצעות תוכנת למידת מכונה ומעובדים על ידי אלגוריתם, ולאחר מכן ניתן לפענח את הפעילות המוחית ולהמיר אותה למילים על מסך מחשב, באמצעות צליל".

למרות שתוכנות מחשב המתרגמות אותות מהמוח לשפה קיימות כבר שנים רבות, החוקרים שואפים כעת לחזור על דיבור רגיל באמצעות בינה מלאכותית.

כדי להשיג אותות פענוח לשפה, צוות אוניברסיטת סטנפורד השתיל אלקטרודות זעירות שחודרות למוחו של המטופל, והדיבור מתרחש באמצעות פונמות המרכיבות מילים.

המדענים מקווים להגדיל את מספר המילים שאדם יכול לייצר. ד"ר ג'יימי הנדרסון אמר שהם הצליחו לפענח 125,24 מילים עם שיעור שגיאות של 50%, וכן אוצר מילים של 50 מילים, שהוא הרבה יותר קטן ושימושי ואדם משותק יכול להשתמש בו כדי לתקשר ברמה הבסיסית.

החוקרים מאוניברסיטת קליפורניה ערכו מחקר מפורט על אן, שהפכה למשותקת מאז שסבלה מדימום בגזע המוח ואינה מסוגלת לדבר כבר 17 שנה.

המחקר מסתמך על טכניקה שפועלת באופן דומה לזה שבמחקר של אוניברסיטת סטנפורד, אך לא משתמשת באלקטרודות החודרות למוח. הצוות מציב רשת חשמל מתחת לגולגולת, ולכן נדרש ניתוח, שבו המכשיר ממוקם מעל המוח. ביצועי המכשיר כמעט זהים למערכת הצוות של סטנפורד, וקצב השיחה עולה ל-28 מילים לדקה, מהיר פי חמישה ממה שהיה.

מטרת הצוות היא לייצר גרסה אלחוטית של המכשיר, שיאפשר למטופלים ליצור אינטראקציות חברתיות.