חרצני התמרים מכילים כמויות גדולות של חומרים מזינים כגון סיבים תזונתיים, פחמימות, שומנים, חלבונים, פוליפנולים וחומצה אולאית, התורמים להפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם ומועילים לבריאות כאשר צורכים אותם נכון.

גוגל חושפת: כמה זמן מראש כדאי להזמין טיסה? ומתי הכי זול לטוס?
כל מה שצריך זה בננה: הטריק שילבין לכם את השיניים בתוך שלושה שבועות

השימושים והיתרונות של חרצני תמרים
 
חרצני תמרים, המהווים בדרך כלל כ-10% עד 15% ממשקלם הכולל של תמרים מכל הסוגים, הם מוצר מזון המיוצר באופן נרחב במזרח התיכון, לפני שהוא מיוצא לעולם לצריכה ישירה או כמרכיב במוצרי מזון בריאים רבים.

מבחינה היסטורית, גרעיני תמרים שימשו כמזון לבעלי חיים, אך כיום הם הפכו למוצר אלטרנטיבי לקפה, וכאשר מכינים אותם בצורה הנכונה, ניתן להשתמש בהם כאבקה להכנת משקאות עשירים ודומים מאוד לטעמו של קפה קלוי.

הערך התזונתי של קפה חרצני תמרים

כאשר מחפשים תחליפי קפה מסורתיים ואפשרויות בריאות ונטולות קפאין, קפה עם גרעיני תמרים הוא דרך נהדרת לקבל טעם עשיר שדומה לתערובת של שוקולד ואגוזי מלך קלויים, כדי ליצור משקה בעל טעם כמעט זהה, אך עשיר ביתרונות בריאותיים וללא השפעות מרגיזות של קפאין.

על פי אתר "Roasted Bean", המתמחה בקפה וסוגיו, אלה היתרונות הבריאותיים של צריכת קפה עם גרעיני תמרים: 

מקור עשיר לנוגדי חמצון: קפה עם גרעיני תמרים הוא מקור טוב לנוגדי חמצון שיכולים לעזור להגן על התאים מפני נזקים ולהפחית את הסיכון למחלות כרוניות מסוימות.

מולקולות הגנה אלה יכולות לסייע בהגנה על תאי הגוף מפני נזקים הנגרמים על ידי רדיקלים חופשיים, ועשויות להפחית את הסיכון למחלות מסוימות כגון סוכרת, לב ואחרות.

מקור עשיר למינרלים וויטמינים: בנוסף לנוגדי חמצון, זרעי תמרים מכילים גם ויטמינים ומינרלים כגון B1 ו-B2, מגנזיום ואשלגן, אלמנטים שיכולים לעזור לספק "בוסט" של אנרגיה לאורך כל היום תוך שמירה על כמות שומן ופחמימות נמוכה בגוף, וגם לשפר את תפקוד המוח על ידי הגברת הזיכרון והריכוז.

מפחית את צריכת הגוף של סוכרים מזיקים: קפה גרעיני תמרים הוא דרך אידיאלית ליהנות מכוס קפה בריאה יותר מבלי להזדקק לממתיקים מלאכותיים. במקום זאת, זרעי תמרים מעניקים מתיקות טבעית, כך שייתכן שלא תצטרכו להוסיף סוכר.

קידום בריאות מערכת העיכול: קפה עם גרעיני תמרים יכול גם להועיל לעיכול, שכן הוא מסייע בפירוק יעיל יותר של מזון, מכיוון שהתמרים וגרעיניהם עשירים בחומצה אולאית, המסייעת לגוף לפרק מזון בצורה יעילה יותר ומקדמת ספיגה יעילה יותר של חומרים מזינים. קפה גרעינים מכיל כמות מכובדת של סיבים תזונתיים, שמסייעים לבריאות המעיים ולשיפור העיכול.

קפה גרעיני תמרים מציע גם יתרונות רבים כמו תכולת כולסטרול, סוכר, שומן וקלוריות נמוכה.

קפה (צילום: אינגאימג')
קפה (צילום: אינגאימג')

איך להכין קפה מחרצני תמרים

באופן כללי, ניתן להשתמש בזנים שונים של תמרים להכנת קפה המופק מהגרעין הקלוי בקפידה שלו, רק שהם עשויים להשתנות בטעמם בהתאם לגודל ותכולת הגרעין והחומרים המזינים.

שוטפים את החרצנים, קולים אותם בתנור בחום של 180 מעלות במשך 45-30 דקות בתבנית שעליה נייר אפייה.

לאחר שהחרצנים הקלויים התקררו ושינו את צבעם לחום-אדמדם, טחנו בזהירות עד לקבלת אבקה זהה לקפה טחון.

כדי להבטיח אבקה דקה לחלוטין, מנפים את האבקה (מסננים עם מסננת דקה) וטוחנים מחדש.

חממו את המים עד לרתיחה, ערבבו את אבקת חרצני התמרים עם התבלינים האהובים עליכם כמו הל או קינמון, והוסיפו את התערובת לפילטר הקפה.

הניחו את הפילטר על קנקן, מזגו מים חמים לאט ובהדרגה והניחו לתערובת לטפטף לאט עד לקבלת המשקה.