מחקר חדש מזהיר מפני שימוש בחומרי ניקוי ביתיים נפוצים שנמצאים בבתים שלנו, לאור הכימיקלים שהם מכילים. ב-"Business Insider" דווח כי על פי קבוצה של מדענים אמריקאים מקבוצת המחקר EWG, ארגון מטרות ללא רווח, מוצרי ניקוי מסחריים פופולריים כגון תרסיסים רב תכליתיים או מטהרי אוויר יכולים לגרום למחלות נשימה ואפילו סרטן.

משרד הבריאות מזהיר: התכשירים שעלולים לגרום לשבץ מוחי ואף למוות
איבדה את ידיה ואת רגליה: בת 40 נדבקה בזיהום חיידקי אחרי שאכלה דג

החוקרים בדקו 30 מוצרי ניקוי שונים, חלקם שווקו כידידותיים לסביבה וחלקם ללא ריחות נוספים. המחקר כלל ניתוח של מוצרים כגון מנקה רצפות, מבריק זכוכית, מסיר כתמים ומנקה אמבטיות בצורה של תרסיסים, מגבונים ואבקות.

מתוך 30 הדגימות שנבדקו, מצאו החוקרים כי ישנם יותר מ-530 סוגים שונים של כימיקלים, הנקראים תרכובות אורגניות נדיפות, שמשתחררים כגזים לאוויר בעת השימוש במוצרים. כמחצית מהמוצרים שהתגלו נחשבים מסוכנים לבריאות האדם, על פי התקנות בארצות הברית ובאירופה.

תרכובות אורגניות נדיפות כוללות חומרים כגון פורמלדהיד, טולואן וכלורופורם, והן קשורות לבעיות נשימה כגון אסטמה וסרטן ריאות, במיוחד כאשר אנשים נחשפים אליהם שוב ושוב לאורך זמן, על פי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן.

מחקרים קודמים הצביעו על כך שכימיקלים יכולים להיות מסוכנים במיוחד לילדים, ועלולים לגרום לבעיות התפתחותיות, בעיות נוירולוגיות או להגביר את הסיכון לסרטן.

החוקרים מצאו כי רבים מהמוצרים שנבדקו פולטים כימיקלים שיכולים להגיע לריכוז גבוה הרבה יותר כאשר משתמשים בהם בתוך הבית, בהשוואה לשימוש במוצרים בחוץ. הם גם מצאו כי כימיקלים מסוימים נשארים באוויר במשך ימים או חודשים לאחר השימוש.

יש לציין כי ניתן להפחית את החשיפה לכימיקלים מסוכנים על ידי רכישת מוצרים "ירוקים" ללא ריחות מיוצרים, שכן המחקר גילה כי חלק ממוצרי הניקוי המסומנים כ"ירוקים" או "ידידותיים לסביבה" עשויים להיות אפשרות בטוחה יותר ומסוכנת פחות, מאשר עמיתיהם ה"רגילים". באופן דומה, מוצרים ללא ריח המיוצרים ללא תוספת ניחוחות הם גם בעלי פליטות נמוכות יותר.

מכל המוצרים שנבדקו, אלה שסומנו כ"ירוקים" ו"נטולי בישום" הפיקו הכי פחות אדים, בערך פי שמונה פחות ממוצרים קונבנציונליים, ופי ארבעה פחות מאלו הידידותיים לסביבה המכילים ניחוחות.

התוצאות מצביעות על כך ששימוש בחומרי ניקוי ידידותיים לסביבה וללא ריח עשוי לסייע בהפחתת הסיכונים הבריאותיים הפוטנציאליים של חשיפה לכימיקלים מזיקים אלה.