ד"ר יהודה סנצקי, נוירולוג ילדים ומומחה בהתפתחות הילד, שוחח היום (שני) עם ענת דוידוב בתוכניתה "איפה הכסף" ב-103FM והסביר על תסמונת האלכוהול העוברי, זאת על רקע ובו אב מאמץ חשוד בירי שגרם למותו של בנו המאומץ שסבל מתסמונת האלכוהול העוברי, ולטענת האב, איים עליו בסכין.

מסכמים את תשפ"ג: איפה נולדו הכי הרבה תינוקות?
משרד הבריאות מזהיר: התכשירים שעלולים לגרום לשבץ מוחי ואף למוות

בפתח הראיון אמר: "אני לא רוצה להגיד שמדובר רק בילדים מאומצים, כי זה יוציא שם רע לילדים המאומצים, כשהבעיה היא בעיה כללית. שתיית אלכוהול היא נפוצה בקרב נשים בישראל במידה מאוד גדולה, ורוב הילדים שאני מכיר במרפאה שאני הקמתי ומנהל עשר שנים במרכז שניידר הם ילדים שנולדו בארץ. הם לא מאומצים בלבד. אבל קל יותר להגיד שהוא נולד לאמא אחרת ולכן הוא פגוע, לאימהות מאוד קשה להודות שהן שתו אלכוהול במהלך ההיריון ופגעו בילד".  

"אין לנו מספרים מדויקים בארץ, בארצות כמו ארה"ב, קנדה, אוסטרליה, דרום אפריקה, מדברים על בין אחוז אחד לחמישה אחוז מהילדים שנולדים בכל שנה, שפגועים במידה כזו או אחרת משתייה במהלך ההיריון", המשיך. "יכולה להיות בחורה צעירה, שלא יודעת עוד שהיא בהיריון והיא במסיבת רווקות, לשתות כמות גדולה של אלכוהול, מה שאנחנו קוראים ארבע מנות, והתינוק נפגע ללא יכולת לשקם את המוח שלו ולתקן אותו".

"האבחנה היא מאוד מסובכת, היא קלה כשיש ילדים עם תסמונת מלאה, עם פנים מיוחדות, גדילה איטית, וכל מיני מומים, אבל זה המיעוט, רוב הילדים שנפגעים מאלכוהול הם נמצאים במרפאות עם בעיות התנהגות, בלי שהפסיכיאטר יודע שהם פגועים מאלכוהול. הם מגיעים לכלא בשלב מאוחר יותר כי הם עוברים על החוק, יש להם בעיה מאוד קשה בהבנות המוסריות, בשיפוט חברתי, הם מסתובבים בהרבה מאוד מרפאות מבלי שמשיהו ייתן להם את התווית ואת האבחנה", הוסיף.

לאחר מכן ציין: "רוב האימהות לא מספרות שהן נהגו לשתות במהלך ההיריון. אצל תינוק קטן לא רואים את תווי הפנים המיוחדים כל כך מהר, כך שמאוד מסובך לאבחן אם אנחנו לא יודעים בצורה ברורה. יש לו תסמונת גמילה אחרי שהאמא שתתה הרבה, לקראת הסוף בעיקר, אבל מעבר לזה אנחנו לא נדע הרבה. אנחנו נצטרך לאבחן אותם לאורך השנים". 

"אם מגלים את זה בהיריון, צריך להגיד לאמא שתפסיק לשתות ושלא תגביר את הנזק", המשיך. "אם יש מומים משמעותיים במוח, שזה אצל המיעוט, צריך להחליט אם ממשיכים את ההיריון. אבל באופן כללי אנחנו לא נגלה מומים משמעותיים. ובמהלך השנים נגלה התנהגויות מאוד פורעות. גם בבתי הכלא יש הרבה אנשים שנמצאים שם בגלל שאמא שלהם שתתה כשהייתה בהיריון. בקנדה זה מגיע עד כדי 60 אחוז מאלה שיושבים בבתי הכלא, אבל בארץ גם בבתי הכלא לא מודעים לזה".

"אין עלייה במספר מטופלים בארץ מפני שעדיין המודעות בארץ לא מספיק גבוהה, אבל בארצות שסופרים ומודדים את זה, יש עלייה", הוסיף. "גם מבחינה כלכלית חברתית המשמעויות מאוד גבוהות. במדינות שונות מעריכים במאות מיליונים את ההשקעה בילדים האלה. כשהפתרון הוא מאוד פשוט, אם את בהיריון או מתכננת היריון אל תשתי אלכוהול, זה מבטל את כל הבעיות".

בסוף הראיון סיכם: "החודשים הראשונים, גם בתקופה שעוד לא יודעים, הם מאוד משמעותיים. ואני רק רוצה לציין שאנחנו עובדים בקשר הדוק עם הרשות למלחמה בסמים ואלכוהול והבעיה המרכזית היא שאף משרד לא מתקצב את המרפאה בשניידר. וצריך להגביר את המודעות גם מבחינה כלכלית". 

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103fm