ציפורן הוא תבלין שעשוי מכפתורי פרחים מיובשים של עץ תבלין טרופי ירוק עד בשם אוגניית הציפורן שמשתייך למשפחת ההדסיים. מוצאו של העץ הוא באיי מלוקו, המכונים "איי התבלין", שבמזרח אינדונזיה.

מצמרר: פיתתה את בעלה עם מרק והמיסה את גופתו בחומצה - זו הסיבה
רוצים לרדת במשקל? אלה ארבעת הדגנים שיסייעו לכם וכך תשלבו אותם

הניצנים נקטפים ביד ומיובשים. הם משווקים בשלמותם או טחונים ומשמשים לתיבול דברי מאפה, נקניקים, ממרחים ועוד. כ-20 אחוז ממשקל הניצן מהווה שמן ציפורן - חומר חיטוי חריף המכיל חומצת ציפורן, אצטט וברזל. שמן הציפורן מופק מזיקוק הניצנים, הגבעולים והעלים של הצמח. הוא משמש בתעשיית הווניל הסינתטי, חומרי טעם, בשמים, סבונים, סיגריות, תרופות, וממתקים.

בימי הביניים שימש התבלין מרכיב בתרופות שטיפלו בבעיות עיניים, במחלת הנפילה, בפעמת ובאין-אונות. כמו כן שימש הציפורן מרכיב בגלולה המעוררת חשק מיני.

בימינו משמש הציפורן כמרכיב אנטיבקטריאלי בתרופות רבות וכסם להרדמה מקומית, בעיקר בטיפולי שיניים וחניכיים. שמן הציפורן משמש גם הוא להקלת כאבי שיניים, שרירים וראש, לסילוק פצעונים מהפנים ולריפוי יבלות וכתמים בעור.

הציפורן עשיר בנוגדי חמצון, אותם חומרים שנלחמים ברדיקלים חופשיים ובכך מגנים על הגוף מפני מחלות שונות שיכולות להתפתח עקב עקה חמצונית, כגון מחלות כרוניות ואחרות שחלקן מסכנות חיים. הוא מסייע להגנה מפני חיידקים, מפחית דלקות ומחזק את המערכת החיסונית.

הוא ידוע גם כמפחית ריר וליחה, ומקל על בעיות ומחלות נשימה כגון ברונכיטיס, אסתמה ואלרגיות.

ילד חולה אסתמה, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')
ילד חולה אסתמה, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')

מחקר שנעשה על דגימות במעבדה מצא כי תמצית ציפורן גורמת ל"הריגתם" של תאים סרטניים ומונעת את התפתחותם של גידולים סרטניים.

מחקר אחר מצא כי תמצית ציפורן עוזרת לשלוט בעליות ברמת הסוכר בדם בקרב חולי סוכרת. מחקרים נוספים הראו כי תמצית ציפורן יכולה לתרום לספיגת סוכר מהדם, לשפר את הפרשת האינסולין ואת תפקודם של התאים שמייצרים אותו, וכך לסייע לאיזון רמת הסוכר בדם.

כמו כן, התמצית ההידרו-אלכוהולית של תבלין הציפורן מהווה מקור עשיר לכימיקלים פנולים כולל אאוגנול ונגזרותיו, המאופיינים בהשפעתם המדכאת על מחלות עצם, בדגש על אוסטאופורוזיס.