סרטן הערמונית הוא סרטן שמתפתח בבלוטת הערמונית, שהיא חלק ממערכת הרבייה הזכרית. מדובר בסרטן שהתקדמותו בדרך כלל איטית מאוד וסיכויי ההישרדות מהמחלה הם גבוהים ומגיעים ל-97%. 

משבר האקלים והתמיכה באוקראינה: ביידן נואם בעצרת הכללית של האו"ם
"תוריד את התמונה של הילד שלי": האם השכולה משומר החומות נגד טיבי

הטיפול בסרטן הערמונית מתבסס על הערכת הסיכון לתמותה בעשר שנים וזו קשורה לפרמטרים שונים של הגידול כגון גליסון (מדד למידת ממאירות או אגרסיביות), PSA, נפח המחלה ועוד.

בנוסף, לכל אדם שאובחן בסרטן ערמונית יש גידול בעל הרכב גנטי שונה. ההרכב הגנומי וביטוי הגנים בגידול יכולים להשפיע על התפתחות הגידול או כמה מהר הגידול מתקדם וגם על התגובה לטיפול, ולכן תכנית הטיפול צריכה לקחת גם את הפרמטרים האלה בחשבון במסגרת התאמת הטיפול האישי לכל מטופל.

סוגי הטיפולים בסרטן הערמונית

הקרנות

טיפול קרינתי יכול לעמוד בפני עצמו כטיפול בסרטן הערמונית, וניתן גם לשלבו עם טיפולים אחרים. בנוסף, קרינה יכולה גם לספק הקלה בתסמינים של סרטן הערמונית. 

בטיפול עם קרינה חיצונית, מכונה מספקת קרני רנטגן חזקות ישירות לגידול. צורות מיוחדות של טיפול בקרינה יכולות לכלול מינונים גבוהים של קרינה ישירות לגידול, תוך מזעור הנזקים הקרינתיים לרקמה הבריאה מסביב.

טיפולים סיסטמיים

טיפולים סיסטמיים ניתנים אם הסרטן התפשט מחוץ לבלוטת הערמונית וכוללים בין השאר: 

טיפול הורמונלי: הורמון הטסטוסטרון מעודד באופן טבעי את צמיחת התאים של סרטן הערמונית. טיפול הורמונלי כולל שימוש בתרופות שמתנגדות לטסטוסטרון בגוף על מנת למנוע את עידודו לצמיחת תאים סרטניים. 

כימותרפיה: כימותרפיה היא תרופה שביכולתה להרוס תאים סרטניים. 

אימונותרפיה: אימונותרפיה מחזקת את המערכת החיסונית כך שהיא תוכל לזהות טוב יותר תאים סרטניים ולהילחם בהם. אימונותרפיה ניתנת כיום בעיקר לטיפול בסרטן מתקדם או סרטן חוזר.

טיפול ניתוחי

במהלך ניתוח כריתה של בלוטת הערמונית מסירים את בלוטת הערמונית. לעתים קרובות הסרה של הבלוטה מרפאת בהצלחה סרטן ערמונית שלא התפשט לאיברים אחרים. 

מעקב

במקרים רבים סרטן הערמונית אינו אגרסיבי ואינו מצריך טיפול מידי, או טיפול בכלל. במקום זאת, רופאים ממליצים על "מעקב פעיל". במעקב פעיל ניתן לבצע בדיקות דם סדירות, בדיקות רקטליות וביופסיות, כדי לעקוב אחר התקדמות הסרטן. אם הבדיקות תקינות, ניתן להמשיך במעקב ללא טיפול. במידה והבדיקות מראות שהסרטן מתקדם, או אם מופיעים תסמינים הקשורים לסרטן הערמונית, מבוצע טיפול כגון ניתוח או הקרנות.

מעקב פעיל עשוי להיות אופציה לסרטן שאינו גורם לתסמינים, צפוי לגדול לאט מאוד והוא מוגבל לאזור קטן של הערמונית. מעקב פעיל עשוי להתאים גם עבור חולים עם מצב בריאותי חמור אחר או לחולים בגיל מתקדם מאוד, מצבים שהופכים את הטיפול בסרטן לקשה יותר עבור אותם חולים.

מהן תופעות הלוואי של הטיפול בסרטן הערמונית?

תופעות לוואי אפשריות כוללות:

בריחת שתן: החולים עשויים לסבול מבריחת שתן כאשר הם משתעלים או צוחקים. חלק מתלוננים כי הם מרגישים דחיפות במתן שתן – צורך ללכת לשירותים גם כאשר שלפוחית השתן אינה מלאה. 

אימפוטנציה ופגיעה בתפקוד מיני: ניתוח, קרינה וטיפולים אחרים עלולים לפגוע בעצבים השולטים בזקפה ולהשפיע על היכולת להגיע לזקפה או לשמור על זקפה. 

פגיעה בפוריות: טיפולים שונים בסרטן הערמונית יכולים להשפיע על היכולת לייצר או לפלוט זרע, וכתוצאה מכך לפגיעה בפוריות. במידה ומטופל מעוניין בילדים בעתיד, ניתן לשמור זרע בבנק הזרע לפני תחילת הטיפול. לאחר הטיפולים, ניתן לעבור שאיבת זרע - הליך הכרוך בהוצאת זרע ישירות מרקמת האשך והשתלתו ברחם של בת הזוג.

בנוסף, לכל סוג טיפול יש תופעות לוואי שאופייניות לו: 

טסטוסטרון הוא ההורמון הגברי העיקרי, והוא ממלא תפקיד חשוב בביסוס ושמירה על מאפיינים גבריים טיפוסיים, כגון צמיחת שיער בגוף, מסת שריר, תשוקה מינית ותפקוד זיקפה – כל אלה נפגעים תחת טיפול הורמונלי.

טיפול קרינתי עלול לשבש את התפקוד התקין של השתן, המעי והמין, כיוון שהערמונית קרובה לאיברים חיוניים אלה.
טיפולים ניתוחיים ופרוצדורות פולשניות כמו ביופסיות, מעלים את הסיכון לזיהומים ודימומים.

כאמור, לכל חולה המאובחן בסרטן הערמונית מתאים טיפול שונה וזאת לפי מידת האגרסיביות של הגידול, שנקבעת בין היתר לפי הרכבו הגנטי. המידע על מידת האגרסיביות של סרטן הערמונית מאפשר להימנע מטיפול יתר או מתת-טיפול. כאשר לא יודעים עד כמה הגידול אגרסיבי, תוכנית הטיפול שתיבחר לא תמיד תתאים לגידול הספציפי של המטופל. 

בדיקת פרולריס בוחנת מבעד למיקרוסקופ את ההרכב הגנטי הייחודי של גידולים בערמונית, ומודדת במדויק פעילות של גנים ספציפיים המשפיעים על התקדמות הגידול. כשמשלבים את ממצאי הבדיקה הגנומית עם תוצאות המדדים הקלינים, אפשר לדעת מהו הסיכון האישי של כל חולה להתפשטות הסרטן מחוץ לערמונית, במידה ויטופל, ומה הסיכון לתמותה כתוצאה מסרטן זה, ללא טיפול.

אבחנה של סרטן הערמונית אינה פשוטה עבור המטופלים ובני משפחתם. לצד הבדיקות הרפואיות, הטיפולים השונים עם תופעות הלוואי והתסמינים של המחלה, חשוב לזכור כי ישנן דרכים להקל על הסבל הכרוך בבירור המחלה והטיפול בה, כמו התאמת הטיפול באופן אישי לחולה שמייעלת ומקלה משמעותית את הטיפול.