מחקר חדש של ענקית המחשוב והטכנולוגיה HP שפורסם אתמול (ד'), בדק את שביעות הרצון ממקום העבודה בתעשיות עתירות ידע ומצא שהיחסים בין המועסקים למקומות העבודה נמצאים בנקודת שבירה ובכך פוגעים במאמצי שימור העובדים. 71% מהמשתתפים בסקר שהביעו ניטרליות ביחס למקום העבודה, שוקלים להתפטר ממשרתם. 

המחקר הראה שהשינויים שעבר שוק העבודה בשנתיים האחרונות וציפיות העובדים מהעבודה אשר השתנו באופן משמעותי בהתאם, באות לידי ביטוי אצל המועסקים בהיבטים נפשיים, רגשיים ואף פיזיים, כך לפי 60% מהנשאלים. החוקרים דיווחו ש-55% מהנשאלים הצביעו על הערכה עצמית נמוכה ועל תחושת כישלון, בעוד ש-45% דיווחו על פגיעה בחייהם האישיים ויותר ממחציתם (59%) הודו שהם עייפים מידי מכדי לממש את התשוקות האישיות שלהם. ההשלכות לא פוסחות גם על ההיבט הפיזי עם 62% מהעובדים שטענו לקשיים בשמירה על תזונה בריאה, אימונים ושינה מספקת.

55% מהנשאלים הצביעו על הערכה עצמית נמוכה ועל תחושת כישלון בעבודה (צילום: אינג'אימג')
55% מהנשאלים הצביעו על הערכה עצמית נמוכה ועל תחושת כישלון בעבודה (צילום: אינג'אימג')

הממצאים חושפים את ההשפעות השליליות שיש למערכת יחסים לא בריאה בין העובדים לבין מקום העבודה והמעסיקים, על חיי העובד ועל הארגון, כאשר רק 27% מהנשאלים אישרו שהם מרוצים מהיחסים עם המעסיק. עוד חשף המחקר כי כאשר העובדים אינם מרוצים מהיחסים עם מקום העבודה, הדבר גובה מחיר כבד מהעסק. בהיבט של שימור עובדים, 71% מהמועסקים שהביעו ניטרליות ביחס למקום עבודתם, הודו כי הם שוקלים לעזוב. המספר עולה ל-91% אצל העובדים שהביעו חוסר רצון ממקום עבודתם. בהיבט של פרודוקטיביות ומעורבות, 34% מהעובדים דיווחו על חוסר בפרודוקטיביות, בזמן ש- 77% הצביעו על הרגשת ניתוק מהעבודה ברמות שונות.

גורמים למערכת יחסים בריאה עם מקום העבודה: 

- הגשמה: 29% בלבד מהעובדים חווים משמעות, העצמה וחיבור אמיתי לעבודתם.

- מנהיגות: למרות ש-68% מהמנהיגים העסקיים טוענים כי נדרשים סגנונות מנהיגות חדשים, רק אחד מכל חמישה עובדים מרגיש שהמנהיגים פיתחו את סגנונות המנהיגות שלהם בהתאם.

- כבוד והערכה: רק 25% מהעובדים מרגישים שהם מקבלים את הכבוד והערך המגיע להם.

- מיומנויות: בעוד ש-70% מהעובדים מביעים חשיבות רבה בכישורים טכניים, רק 31% מרגישים בטוחים במיומנותם.

- כלים טכנולוגים: רק 25% מהעובדים מעריכים שמקום העבודה יישם את הכלים הנכונים לתמיכה בעבודה היברידית. 

ליחסים לא בריאים עם מקום העבודה יש השפעה נפשית, ריגשית ואף פיזית על עובדים (צילום: אינג'אימג')
ליחסים לא בריאים עם מקום העבודה יש השפעה נפשית, ריגשית ואף פיזית על עובדים (צילום: אינג'אימג')

המחקר זיהה שהמפתח לשימור עובדים ומשיכת מועסקים חדשים טמון ביצירת אמון וחיבור רגשי. כמעט שלושה מכל ארבעה מנהיגים עסקיים מכירים בכך שמנהיגות בעלת אינטליגנציה רגשית היא הדרך היחידה להנהגת חברה בהצלחה. המחקר מצא ש-83% מהעובדים מוכנים להרוויח פחות בכדי לעבוד אצל מעסיק בעל אינטליגנציה ריגשית גבוהה ויכולת הבעת אמון לעובדיו. יתר על כן, עובדים אף מוכנים לקבל קיצוץ של 11% בשכרם כדי לעבוד במקום עבודה עם מנהיגות אמפתית, אינטליגנטית רגשית, ובעלת מעורבות להגשמה עצמית של המועסקים.

בנוסף, אותה הקבוצה תוותר על 13% מהשכר כדי לעבוד במקום שיאפשר עבודה היברידית. סביבת עבודה היברידית ויעילה, גמישות ואוטונומיה הינם קריטריונים קריטיים בהפגנת אמון בעובדים ובטיפוח חווית עבודה חיובית.

זהו המחקר המקיף והראשון מסוגו שנעשה על ידי חברת HP, בשיתוף פעולה עם מנהיגים עסקיים מרחבי העולם, מקבלי החלטות בתחום ה-IT ועובדי תעשיות עתירות ידע נוספות. הסקר נערך בקרב 15,600 משתתפים מ-12 מדינות שונות, בכדי לקבל תובנות לגבי הגורמים המניעים חוויות עבודה משמעותיות, פרודוקטיביות ובעלות תכלית. במחקר נמצא שהמדינה הבריאה ביותר בנוגע ליחסי עובד ומקום העבודה היא הודו והכי פחות בריאה היא יפן.

83% מהעובדים מוכנים להרוויח פחות כדי להיות מאושרים יותר בעבודה (צילום: אינג'אימג')
83% מהעובדים מוכנים להרוויח פחות כדי להיות מאושרים יותר בעבודה (צילום: אינג'אימג')

המחקר ניתח יותר מ-50 היבטים של מערכות יחסים בין עובדים למקומות עבודתם, ביניהם, המקום של העבודה בחיי העובדים, כישוריהם, יכולותיהם, הכלים ומרחבי העבודה, והציפיות ממנהיגות. בנוסף, המחקר בדק את ההשפעה של מקום העבודה על רווחת העובדים, הפרודוקטיביות, המעורבות והתרבות הארגונית. 

אנריקה לורס, נשיא ומנכ"ל HP: "בתקופה הזאת טמונה הזדמנות ענקית לחיזוק הקשר שבין עובדים למקומות עבודתם, בדרכים שייטיבו גם לעובדים וגם לעסק. כמנהיגים, עלינו לדחות את הבחירה הכוזבת בין פרודוקטיביות והאושר של העובדים. החברות המצליחות ביותר בנויות על תרבויות ארגוניות המאפשרות לעובדים להצטיין בקריירה שלהם תוך שגשוג של חייהם הפרטיים".