האוזניים הן אחד האיברים הרגישים ביותר בגוף האדם. בריאות אוזניים טובה מונעת אובדן שמיעה ומפחיתה את הסיכון לזיהומים שעלולים להשפיע על השמיעה. לכן, יש צורך לדאוג לשמר ולנקות אותן משעווה, אבל להימנע מהטעות שכולם עושים: שימוש במקלוני צמר גפן. מדוע? מכיוון שהמקלונים לאוזניים רק דוחפים את השעווה עמוק יותר, דוחסים אותה וגורמים לה לחסום לגמרי את התעלה שבאוזן.

חטאנו לפניכם: ממי הפוליטיקאים מבקשים סליחה ביום כיפור? | מיוחד למעריב
אברי גלעד נפרד מהקרובה אליו ביותר: "הכתה בה הזקנה במלוא אכזריותה"

השעווה באוזן, שנקראת בשפה הרפואית צרומן, היא חומר צהוב-חום, אשר מיוצר בשליש החיצוני של תעלת האוזן. היא מסייעת להגן על תעלת האוזן באמצעות לכידת אבק, מים ומיקרואורגניזמים שעלולים להזיק לאוזניים.

עם הזמן, השעווה עוברת בהדרגה מהחלקים העמוקים יותר של תעלת האוזן לאוזן החיצונית, שם ניתן להסיר אותה באופן טבעי.

האתר הרפואי "onlymyhealth" פרסם מספר טיפים שהעניק לו יועץ האף, אוזן גרון סושיר מיטרה.

"שעוות אוזניים היא חלק שימושי וטבעי בהגנות הגוף. זה עוזר לנקות, לשמן ולהגן על תעלת האוזן על ידי לכידת לכלוך ומניעת צמיחת חיידקים. עם זאת, הצטברות שעוות אוזניים עלולה להוביל לאי נוחות ולבעיות שמיעה זמניות", אמר מיטרה.

מחקר שפורסם בכתב העת הרפואי הבריטי "Clinical Evidence" מצא כי שעוות אוזניים הופכת לבעיה רק אם היא גורמת לאובדן שמיעה או לתסמינים אחרים הקשורים לאוזן. לכן חשוב לזהות את הסימנים של חסימת אוזניים כתוצאה משעווה וללמוד כיצד להסיר אותה בבטחה.

מקלות אוזניים (צילום: ingimage ASAP)
מקלות אוזניים (צילום: ingimage ASAP)

חסימת אוזניים כתוצאה משעווה כוללת כמה תסמינים נפוצים:

- כאבי אוזניים

- תחושת מלאות באוזן הפגועה

- צלצולים או צלילים באוזן (טינטון)

- ירידה בשמיעה באוזן הפגועה

-סחרחורת

עם זאת הסביר מיטרה, כי תסמינים כגון כאבי אוזניים או שמיעה נמוכה, לא תמיד מעידים על הצטברות שעווה, והוסיף כי "קיימת אפשרות כי מצב רפואי אחר הוא הגורם, אשר דורש טיפול רפואי מיוחד".

אז איך כדאי להסיר שעוות אוזניים?

באמצעות טיפות לניקוי אוזניים או תרסיס שניתן לרכוש בבתי-המרקחת ללא מרשם רופא. גם מי חמצן ושמנים כגון שמן תינוקות, שמן קוקוס או שמן זית יסייעו להיפטר מהשעווה הדביקה. בטרם הטיפול מומלץ להתייעץ עם רופא.