בשנים האחרונות נסיעה לאירופה אינה רק טיול בערים היסטוריות. יותר ויותר ישראלים נוסעים כדי לבלות בטבע האירופי, בטרקים קצרים או ממושכים ביערות, בטיולי אופניים, שיט בנהרות ועוד. אולם, הרגלי הטיול החדשים גם עלולים לחשוף את המטיילים לסיכונים חדשים. "כשנוסעים להודו או לספארי בטנזניה, אנחנו יודעים שכדאי לפני הנסיעה לפנות למרפאת מטיילים ולהתחסן, אבל כיום יש לנו חיסונים ורפואה מונעת להציע גם למי שנוסעים לאירופה, בטח אם הם מתכננים טיול בשטח, ולכן מומלץ לפנות לפני הטיול למרפאת מטיילים לצורך יעוץ", אומרת ד"ר יסמין מאור, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים וולפסון. 

בסיוע איראני: שב"כ חשף חולית טרור שתכננה לחסל את בן גביר
מעוניינים לרכוש אייפון 15? משתמשים מדווחים על הדבר המסוכן הבא

לקראת טיולי סוכות מציינת ד"ר מאור כי החשש העיקרי שצריך להטריד את המטיילים בטבע האירופי הוא מחלה שנקראת TBE - "ראשי תיבות באנגלית של 'דלקת מוח המועברת על ידי קרציה', שכפי ששמה מעיד, נדבקים ממנה כתוצאה מעקיצה של קרציות (אם כי ניתן גם להידבק משתיית חלב לא מפוסטר מחיה נגועה). המחלה, שלא קיימת בארץ, יכולה לעתים גם לגרום לדלקת במוח, עם כל ההשלכות הנובעות מכך", מוסיפה ד"ר מאור.

בעבר, המחלה הייתה נפוצה בעיקר ברוסיה ובפרט בסיביר, אולם עם שינויי האקלים אזורי המחייה של הקרציה התרחבו, וכיום היא נפוצה גם במדינות שונות באירופה שחביבות על מטיילים ישראלים, בהן אוסטריה וגרמניה באזור היער השחור, בשוויץ, ומדינות בלטיות וסקנדינביות שונות כמו ליטא, לטביה, אסטוניה או שוודיה. כמו כן ישנה גם תחלואה בסין, קוריאה ויפן. ההדבקה היא בחודשי האביב, הקיץ והסתיו.

המחלה נגרמת על ידי נגיף, "הדומה מעט לנגיף שאחראי למחלת קדחת הנילוס המערבית", מסבירה ד"ר מאור, ומופיעה אחרי תקופת דגירה של ארבעה ימים עד ארבעה שבועות, אולם רוב החולים יפתחו תסמינים לאחר שמונה ימים. כ-75% אחוז מהחולים מדווחים על עקיצת קרציה, ולשליש מהנדבקים בנגיף יהיו תסמינים. "אצל מרבית החולים התסמינים הם דמויי שפעת – חום גבוה, תחושה כללית רעה, כאבי שרירים וכדומה. תסמינים אלה יחלפו לרוב בתוך שבוע. אולם, אצל מיעוט קטן מהחולים בשבוע השני של המחלה תופיע מעורבות של מערכת העצבים המרכזית ובכלל זה דלקת של קרום המוח ודלקת של המוח".

לדברי ד"ר מאור, דלקת מוחית יכולה לגרום לפגיעה נוירולוגית משמעותית. "החל מתסמינים כמו כאב ראש, בלבול, רעד, נימות בגפיים, ירידה במצב ההכרה, ושיתוק של איברים שונים. במקרים הקיצוניים, המחלה עלולה אף לגרום לתמותה. אצל כמחצית מהחולים עם פגיעה נוירולוגיות, ההחלמה היא חלקית והם יוותרו עם פגיעה נוירולוגית לאורך זמן". האוכלוסיות הפגיעות במיוחד לסיבוכים הנוירולוגיים מהמחלה הם קשישים ואנשים שסובלים ממחלות רקע, בעיקר כאלה של דיכוי חיסוני. גם ילדים יכולים לפתח תסמינים נוירולוגים, אם כי אצלם שיעור ההחלמה גבוה יותר. הנזקים הנוירולוגים לטווח הארוך כוללים חולשה מוטורית, פרכוסים, חולשה, כאבי ראש, איבוד זיכרון, ירידה בריכוז וחוסר יציבות רגשית. 

נכון להיום, אין טיפול יעיל נגד הנגיף למי שכבר נדבק במחלה. "הטיפול היחיד שיש לנו להציע הוא טיפול תומך", מוסיפה ד"ר מאור. "לכן, הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הסיכון היא מניעה". בניגוד למחלות אחרות שמועברות על ידי קרציות, כמו מחלת הליים, שבהן הקרצייה צריכה להישאר זמן רב על העור, במקרה של TBE ההדבקה יכולה להתרחש בתוך זמן קצר, ולכן אם מזהים את הקרצייה על הגוף, גם הסרה מהירה של הקרציה לא בהכרח תמנע הדבקה. ניתן למנוע את המחלה על ידי הקפדה על לבישת בגדים עם שרוולים ארוכים ושימוש בכובע שמפחיתים את הסיכוי לעקיצת הקרציה, ועל ידי שימוש בתכשירים נוגדי עקיצות. אולם הדרך הטובה ביותר למנוע את המחלה היא על ידי חיסון". 

קרציה, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')
קרציה, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')

כיום ניתן לקבל במרפאות המטיילים בארץ חיסון יעיל נגד מחלת ה-TBE. החיסון ניתן בשלוש מנות, כאשר המנה השנייה ניתנת כשבועיים לאחר המנה הראשונה והמנה השלישית ניתנת כעבור שנה. במידה ועדיין קיים סיכון לחשיפה לנגיף ניתן לקבל מנת דחף כעבור שלוש עד חמש שנים. "כדי להיות מוגנים לפני נסיעה לארץ אנדמית מספיק לקבל את שתי מנות החיסון הראשונות", אומרת ד"ר מאור. "מדובר בחיסון בעל רמת יעילות גבוהה ובטוח לשימוש וללא תופעות לוואי משמעותיות". במדינות שונות בהן שיעור הנדבקים במחלה גבוה, כמו אוסטריה, החיסון ניתן כבר שנים רבות כחלק מתוכנית החיסונים הלאומית. 

משרד הבריאות לא מפרסם מספרים מדויקים על מספר החולים הישראלים שנדבקו ב-TBE, אולם ד"ר מאור מספרת כי בעבודתה היא נתקלת בחולים שטיילו בעיקר באזורי היער השחור. "חלקם עם נוירולוגיה לא סימפטית", היא מתנסחת בעדינות. מרבית המקרים היו של תיירים שיצאו לטיולים בטבע, "אולם היה לפחות מקרה אחד של תיירת שחזרה מברלין עם המחלה למרות שלא טיילה בטבע, לכן אפשר להניח שהיא נדבקה מקרציה במהלך טיול באחד הפארקים שבעיר".

בחודש שעבר הגיע לכותרות סיפורה של מרינה סוגולוב בת ה-68, שטיילה עם בעלה באסטוניה ונעקצה על ידי קרציה. חום גופה עלה והיא חשה חולשה, אולם כששבה לארץ חלה החמרה במצבה, היא נהייתה חסרת אוריינטציה והתקשתה לדבר כראוי, ואז אובחנה במחלה בבית החולים רמב"ם בחיפה. לאחר טיפול השתפר מצבה.

עבור מי שמתלבטים אם הם צריכים לקבל את החיסון, ד"ר מאור מספרת כי בבית החולים וולפסון נפתחה לאחרונה מרפאת מטיילים וירטואלית, שמאפשרת להתייעץ בצורה מקוונת עם רופאי היחידה למחלות זיהומיות אם יש צורך בחיסון. במידה וישנה המלצה להתחסן מגיעים פיזית למרפאת המטיילים בבית החולים לקבלת הזריקות הנדרשות. "אני מאד ממליצה למי שמתכנן טיול בטבע באזורים בהם נפוצה המחלה להתחסן", סיכמה.