חוקרים מאוניברסיטת "NYU" שבארצות הברית ניסו למצוא את התשובה לשאלה מדוע חלב דולף משדי אם מניקה כשהיא שומעת את תינוקה בוכה.

הלם בבסמת טבעון לאחר מסע הירי: "אנשים צרחו ובכו, אנחנו במצב חירום"
"הישג חשוב": אביב גפן התייחס לפטור מוויזה - ועקץ את הממשלה

ממצאי המחקר הראו כי 30 שניות של בכי בלתי פוסק של עכברים צעירים עוררו את שחרורו של אוקסיטוצין, הכימיקל במוח השולט בתגובת שחרור חלב האם של האימהות. הם גם גילו את מעגל המוח שבכי של תינוק מעורר כדי לייצר חלב.

המחקר בעכברים העניק תובנות חדשות על השינויים המורכבים המתרחשים במוח במהלך ההריון והאמהות.

הבון עיסא, סטודנט לתואר שני ב-"NYU Langon Health" ואחד ממחברי המחקר, אמר: "הממצאים שלנו חושפים כיצד תינוק בוכה מכין את מוחה של אימו להכין את גופה להאכלה. ללא הכנה כזו, יכול להיות עיכוב של מספר דקות בין ההאכלה לזרימת החלב".

התוצאות הראו שכאשר עכבר תינוק מתחיל לבכות, מידע קולי עובר לאזור במוח אימו שנקרא הגרעין ונמצא בתוך הלוחות האחוריים של התלמוס. הוא שולח אותות לתאי המוח שמשחררים אוקסיטוצין בהיפותלמוס (אזור במוח חולייתנים שנמצא בקדמת מוח הביניים, מתחת לתלמוס).

תאי עצב אלה בהיפותלמוס "כבויים" לרוב כדי למנוע בזבוז חלב. עם זאת, לאחר 30 שניות של בכי מתמיד, אותות מהגרעין הצטברו בתוך הלוחות האחוריים של התלמוס והתגברו על המנגנון המעכב שחרור אוקסיטוצין.

אחד החוקרים, פרופ' רוברט פרומקה, אמר: "זה כאילו המוח רוצה לוודא שהתינוק אכן שם, שהתזונה באמת נחוצה. ישנם מעגלים מוחיים ספציפיים המדכאים את התהליך הזה. ברגע שהילד בוכה, הבלמים משתחררים".

יתרונות ההנקה:

החלב הראשון (קולוסטרום) מסייע למערכת העיכול של התינוק לתפקד היטב.
נוגדנים שקיימים בחלב האם מסייעים לתינוק להילחם בזיהום.
הנקה מפחיתה את הסיכון למוות בעריסה.
חלב אם משפר את התפתחות המוח של התינוק.
לילד שניזון מחלב אם יש פחות סיכוי לסבול מבעיות בריאותיות מסוימות, כגון השמנת יתר בילדות, אסטמה או סוכרת מסוג 2.
 
כמה זמן מומלץ להניק?

ארגון הבריאות העולמי ממליץ להניק תינוקות במשך ששת החודשים הראשונים לחייהם. לאחר שישה חודשים מומלץ על פי הארגון לספק להם מזון משלים מותאם גיל ולהמשיך להניק עד גיל שנתיים.