תושב המועצה המקומית כוכב יאיר-צור יגאל אובחן אתמול כחולה בקדחת דנגי לאחר שככל הנראה נדבק במחלה במקסיקו, ואובחן כנשא של המחלה עם שובו לארץ.

על מנת להבין מהי הקדחת והאם זה מסוכן, שוחחנו עם מנהל אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה ד"ר שי רייכר, שהסביר כי קדחת הדנגי מועברת בעקיצה של יתושה מסוג טיגריס אסייתי (אדס מפוספס) ומשך הדגירה שלה באדם הוא 4-7 ימים. 

מה התסמינים?
"המחלה על פי רוב לא גורמת לתסמינים, בעיקר בהדבקה ראשונה. עם זאת, ההדבקה עלולה במקרים מסוימים להתבטא בתסמינים (לעיתים קשים) אשר נמשכים כשבוע וחולפים מעצמם. במקרים נדירים ייתכנו סיבוכים של המחלה אשר אף עלולים להסתיים בתמותה". 

האם היתוש הטיגריס האסייתי נפוץ בישראל והאם יש חשש להפצת המחלה?
"יתוש הטיגריס האסייתי נפוץ בישראל אך בשגרה מעבר להיותו מטרד הוא אינו מהווה גורם סיכון להפצה של קדחת דנגי. החשש להפצת המחלה מקורו בכך שיתושה אשר עוקצת אדם הנושא את המחלה עלולה להדביק אנשים נוספים הנעקצים לאחר מכן. היתוש פעיל גם בשעות היום ומאופיין בטווח תעופה מוגבל. על פי רוב, רדיוס התעופה שלו אינו עולה על 100 מטרים ולכן ניתן לבצע הדברה ממוקדת כדי למנוע הפצה של המחלה".

ד"ר רייכר הסביר כי המשרד להגנת הסביבה, בשיתוף פעולה הדוק מול משרד הבריאות ומול המועצה המקומית נקטו בתוכנית פעולה מיידית לצורך טיפול במקרה, זאת במטרה למזער את הסיכון של תושבי האזור להדבקה בקדחת הדנגי. בהתאם לנוהל המקובל במקרים מסוג זה, בוצע מבצע הדברה של יתושות בוגרות ברדיוס של 100 מטרים ממקום מגוריו של הנשא שהתגלה. כמו כן, ככל שיאותרו מוקדי דגירה של יתושים ברדיוס של 300 מטרים ממקום מגוריו של הנשא הם יודברו גם כן. 

ריסוס נגד קדחת דנגי (צילום: REUTERS/Enrique Marcarian)
ריסוס נגד קדחת דנגי (צילום: REUTERS/Enrique Marcarian)

בנוסף המליץ לתושבים המתגוררים  בקרבה לאזור שטופל התבקש לשמור על אמצעי התגוננות פשוטים לטובת צמצום הסיכון להיעקץ ולהידבק במחלה באמצעות שימוש ב תכשירים דוחי יתושים, לבישת ביגוד ארוך, יצירת משב רוח באזור השהייה של בני הבית (למשל על ידי הפעלת מאוורר) וכן מיגון חלונות פתוחים בעזרת רשתות. כמו כן, יש לסרוק את סביבת המגורים ולוודא כי אין מקורות מים עומדים אשר עלולים להוות בית גידול לזחלי היתושים.

"כשיש בישראל מקרה בודד אין סיבה לרוץ ולחסן את כל האוכלוסייה"

ד"ר יסמין מאור, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ומרפאת המטיילים במרכז הרפואי וולפסון, הסבירה בשיחה עם מעריב: "יתוש הטיגריס האסיאתי הגיע לארץ לפני כמה שנים כפולש, ולאחרונה התפוצה שלו התרחבה מאוד. הוא לא מטייל למרחקים ארוכים, אבל ישנם תיאורים ברחבי העולם על מטיילים שהביאו את המחלה לאזורים בהם היא אינה פעילה בדרך כלל".

איך יודעים שאדם נדבק?
"יש סימנים אופייניים - בהם מחלת חום דמוית שפעת, ירידה בכמות הטסיות בדם ופריחה, בקרב מטיילים שחזרו מאזורים דוגמת תאילנד, או החלו לחוש ברע כבר שם. האבחון למחלה בארץ נרשם עד כה רק במקרה של תיירים. אנחנו לא רוצים שהיתושים הללו יתבססו פה והדברה, כפי שנעשה בכוכב יאיר, היא דרך יעילה להתמודדות וטיפול במצב. בנוסף, אפשר גם לייבש מאגרי מים, לעשות שימוש בחומרים דוחי יתושים וללבוש בגדים ארוכים".

המחלה יכולה להוביל למצב מסכן חיים?
"יש לה פורמט חמור יותר, שנפוץ בשבוע השני של המחלה בקרב אנשים שנדבקו בפעם השנייה, והוא יכול להביא אף למוות".

יש חיסון?
"כן, אבל הוא ניתן רק במדינות אנדמיות, וגם שם לא לכל אחד. כשיש בישראל מקרה בודד אין סיבה לרוץ ולחסן את כל האוכלוסייה".