ממצאים מדאיגים: רשת CNN דיווחה כי מחקר חדש גילה כי "אריתריטול" אחת החלופות הטבעיות הפופולריות ביותר לסוכר, עלולה לגרום להתקף לב ושבץ מוחי. המחקר מצא קשר בין החומר "אריתריטול" שנמצא בצמח הסטיביה ומיוצר על ידי התססת שמרים עם סוכר תירס או עמילן חיטה ונחשב דל מבחינת קלוריות, לקרישי דם, שבץ מוחי, והתקף לב.

לאחר ליל הקרב בשפלה: סוכל ניסיון לפגוע בשוטרים בג'ואריש | צפו
רצה להסתכל למוות בעיניים: קבר את עצמו חי - וכך זה נגמר

מטרת המחקר הייתה למצוא כימיקלים או תרכובות בדם שעשויים לנבא את הסיכון להתקף לב ושבץ. הצוות ניתח כ-1,157 דגימות דם מאנשים בסיכון למחלות לב שנאספו בין 2004 ל-2011 וגילה כי "אריתריטול" ממלא תפקיד מרכזי בהקשר זה.

כדי לאשר את התוצאות, הצוות בדק סט נוסף של דגימות דם מיותר מ-2,100 אנשים בארצות הברית ועוד 833 דגימות שנאספו על ידי עמיתים באירופה עד 2018. כשלושה רבעים מהמשתתפים סבלו ממחלת עורקים כליליים או לחץ דם גבוה, וחמישית מהם סבלו מסוכרת. 

החוקרים מצאו שרמות גבוהות יותר של "אריתריטול" היו קשורות לסיכון מוגבר להתקף לב, שבץ או מוות בתוך שלוש שנים.

"כל עלייה של 25% ב'אריתריטול' בדם קשורה לעלייה פי שניים בסיכון להתקפי לב ושבץ מוחי", נכתב במחקר שפורסם בכתב העת "Nature".

הם גם ציינו שאנשים עם גורמי סיכון למחלות לב כמו סוכרת נמצאים בסיכון גבוה פי שניים ללקות בהתקף לב או בשבץ אם יש להם רמות גבוהות של "אריתריטול" בדמם.

"מידת הסיכון לא הייתה קטנה", אמר ד"ר סטנלי הייזן, המחבר הראשי של המחקר ומנהל המרכז לאבחון ולמניעת קרדיווסקולריות במכון המחקר לרנר ב"קליבלנד קליניק" בארצות הברית. הוא ציין שגוף האדם מייצר "אריתריטול" באופן טבעי, אך בכמויות נמוכות שאינן מסבירות את הרמות שנמדדו.

"נראה כי 'אריתריטול' גורם לקרישת טסיות דם בקלות רבה יותר. לאחר מכן, הקרישים יכולים להתנתק ולנוע אל הלב, מה שמוביל להתקף לב, או למוח, מה שמוביל לשבץ מוחי", הוסיף ד"ר הייזן.