מקובל לחשוב שהרמת משקולות מעכבת גדילה והופכת את האדם לקצר. האם זה נכון, עד כמה זה בריא ומהן ההשפעות של הרמת משקולות על הגובה?

חידת המומיה המסתורית: תעלומה בת 128 שנים בדרך לפתרון
עלול לגרום למוות: הנגיף שמחולל מחלות נשימה שכדאי להתחסן נגדו

מה אומר המדע? הטענה שבני נוער יפסיקו לגדול ויהיו נמוכים אם ירימו משקולות בגיל צעיר היא מופרכת ואינה נתמכת בשום הוכחה מדעית או מחקר.

מה שנתמך על ידי ראיות מדעיות ומחקרים הוא שלתוכניות אימוני התנגדות מפוקחות שתוכננו כראוי יש יתרונות רבים לצעירים, כגון חיזוק העצם והפחתת הסיכון לשברים.

החשש הוא שאימוני משקולות עלולים לפגוע באזורים של עצם שגדלים (לוחיות גדילה) ולהגביל את שיעור הקומה. אין ראיות לכך שענפי ספורט כמו התעמלות, כדורגל וכדורסל פוגעים בלוחיות הגדילה, וכך גם לגבי אימון משקולות.

אימון משקולות יכול לשפר כוח, ביטחון, קואורדינציה, לתרום לבריאות נפשית ומשקל בריא, לחזק עצמות, שרירים, רצועות וגידים.

מהן לוחיות גדילה?

לוחיות גדילה הן אזורים של צמיחת עצם חדשה אצל ילדים ומתבגרים. הן מורכבות מסחוס, שהוא חומר נמתח ואלסטי (האף, למשל, עשוי סחוס). רוב לוחיות הצמיחה ממוקמות בסמוך לקצות העצמות הארוכות, שהן עצמות ארוכות מרוחבן, וכוללות את עצם הירך, החלק התחתון של הרגליים (טיביה ופיבולה), ועצמות בידיים וברגליים.

ד"ר רוב רבוני, פיזיותרפיסט, אומר שהתפיסה המוטעית שהרמת משקולות מעכבת גדילה נובעת ככל הנראה מהעובדה שפציעות בלוחיות גדילה בעצם לא בשלה יכולות לעכב את הצמיחה. הוא מציין שזה יכול לנבוע מצורה לקויה, משקלים כבדים וחוסר פיקוח, אבל זו לא תוצאה של הרמת משקולות כראוי.

הרמת משקולות אצל ילדים מתחת לגיל 18 היא בטוחה כאשר מיישמים אותה כראוי, אומר ד"ר כריס וולף.

אם המתבגר שלכם מעוניין להתחיל להרים משקולות, חשוב להתחיל באימון איטי והדרגתי. זה אומר להתחיל עם משקלים קלים יותר, חזרות גבוהות יותר והתמקדות בביצוע התנועה.

הקביעה מתי מתבגר מוכן להתחיל להרים משקולות צריכה להיעשות על בסיס אישי, לא רק לפי גיל. ד"ר אדם ריבדנרה, רופא ספורט, אומר: "בטיחות בהרמת משקולות קשורה לבגרות ולהשגחה נכונה".

עם זאת, הוא ממליץ להתחיל בתרגילי משקל גוף כמו שכיבות סמיכה וסקוואט משקל גוף, שהם דפוסים מצוינים של אימוני התנגדות (תרגילים הכוללים לחיצה על שריר בכיוון ההפוך למשקל כגון משקל גוף או משקולות) בטוחים ואינם דורשים משקולות.

בכל מקרה, תמיד כדאי להתייעץ עם מדריך כושר או עם רופא.