משרד הבריאות הודיע היום (רביעי) כי בתי החולים בצפון הארץ החלו להעביר מאושפזים לבתי החולים במרכז. זאת על מנת לאפשר הערכות ומוכנות של בתי החולים בחזית הצפונית לכל התפתחות עתידית שעלולה להתרחש. בין היתר, מספר חולים מבתי החולים זיו והמרכז הרפואי לגליל נקלטו בבית החולים לניאדו, זאת לאחר שבוצעה העברה מסודרת, על פי הנהלים, הכוללת את המידע הרפואי העדכני.

נדב חן, מנכ"ל בי"ח לניאדו מסר "בית החולים ערוך לכל תרחיש. בחמשת ימי הלחימה קלטנו פה כ50 פצועים מאזורי הלחימה בדרום. במקביל לכך, וכחלק מהיערכות החירום,  החלה בדקות האחרונות קליטת חולים מאזור הצפון.  אנו נעניק טיפול רפואי מסור ומקצועי לכלל המטופלים,  בתפילה ותקווה שלא נזדקק לעבור למתכונת חירום מלאה".

במקביל, בתי החולים במרכז הארץ החלו בהיערכות לתרחישים במסגרתם המלחמה בדרום תתפשט לאזור המרכז, במקביל לאפשרות לפיה חזית נוספת תיפתח בצפון הארץ. אחד מבתי החולים שעשה זאת הוא בית החולים איכילוב שבתל אביב, אשר העביר את מחלקת פנימית ח' מבניין סוראסקי אגף ג', לקומה מינוס 4 בחניון. המטופל הראשון שעבר לבית החולים חירום הוא חיים, קשיש בן 81.

המטופל הראשון מבית החולים איכילוב שעובר לבית חולים חירום. צילום: דוברות איכילוב

בבית החולים ספרא לילדים העבירו את מחלקות טיפול נמרץ ילדים וטיפול נמרץ לב ילדים למשכנן הממוגן. המחלקה הממוגנת מונה בשלב זה 20 מיטות ובמידת הצורך ניתן להרחיבה אף ל-34 מיטות. ד"ר מרינה רובינשטיין, רופאה בכירה בטיפול נמרץ ילדים, סיפרה כי "בעת אזעקות המשפחות לא עזבו את הילדים המונשמים והמרותקים למיטותיהם וכמובן שהצוות הרפואי נשאר אף הוא לידם. לפיכך, מעבר המחלקה היה הכרחי".

פרופ׳ איתי פסח, מנהל בית החולים ספרא לילדים ומנהל מערך טיפול נמרץ ילדים הוסיף כי "כחלק מהחובה שלנו להמשיך להעניק טיפול מציל חיים לילדים הנמצאים במחלקות טיפול נמרץ ילדים וטיפול נמרץ לב ילדים, החלטנו להעביר את המחלקות למרחב הממוגן. העברת המחלקות מאפשרת לצוותים להעניק רצף טיפולי לכל אורך ימי הלחימה ורפואה מיטבית לכלל המטופלים המאושפזים במחלקה - הן לאלה שנפצעו במלחמה והן למטופלי השגרה. נמשיך לעשות הכול על מנת להעניק את הטיפול המיטבי והבטוח ביותר עבור המטופלים שלנו".

מחלקות בבית החולים ספרא לילדים הועברו למרחבים מוגנים. צילום: שיבא

בנוסף, בית החולים בילינסון מקבוצת הכללית החל להפעיל מתחם תת קרקעי ממוגן ומבוצע, אשר שמשתרע על פני 5,000 מ"ר בשתי קומות של החניון התת-קרקעי. במתחם מאוישות כבר עתה 110 מיטות ומספר המיטות ימשיך לגדול על פי הצורך. למקום עברה כבר מחלקת טיפול נמרץ כללי, כאשר לצידה פועלות שתי מחלקות פנימיות ויחידת דיאליזה עם 20 עמדות.

המתחם התת קרקעי הוקם בעבר בעלות של 36 מיליוני שקלים ומאז נעשה בו שימוש מספר פעמים במהלך מבצעים צבאיים גדולים. בנוסף לכך בכל מגדלי האשפוז יש ממ"דים זמינים במגדל גור שאשא, במרכז דוידוף ובבניין נשים. כמו כן, 15 מיטות יילודים עברו לאזור ממוגן.

בית החולים התת קרקעי בבילינסון (צילום: רונן גולדשטיין)
בית החולים התת קרקעי בבילינסון (צילום: רונן גולדשטיין)

ד"ר איתן וירטהיים, מנהל בתי החולים בילינסון והשרון ציין: "זו הפעם הרביעית בה פועל המתחם התת קרקעי הממוגן בבילינסון והוא ערוך לקלוט מספר גדול של נפגעים ולספק מגוון רחב של פעולות רפואיות, ככל שנידרש וככל שתמשך הלחימה. המחלקות שעברו למתחם, פעלו בקומות הגבוהות במגדלי האשפוז והיו חשופות ומכאן נבעה ההחלטה להעבירן לאזור בטוח יותר. בנוסף, גם המיון בבילינסון ממוגן כולו והוא כולל חדר טראומה ומעל מ-100 עמדות למהלכים ולשוכבים".