שלושה שבועות מפרוץ הלחימה – בישראל עדיין לא גובש נוהל מסודר למצב שבו מחבל מגיע לקבלת טיפול בבית חולים ישראלי. כתוצאה מכך, בשטח הבלבול שולט וכל מוסד עלול לקבל החלטות בנושא הרגיש והנפיץ על דעת עצמו.

לידי מעריב הגיע מסמך רשמי של בית החולים במרכז, שנשלח לאחיות בחדר המיון הכולל תרשים זרימה לשלבי הבדיקה והטיפול במחבל. בין שלבי הטיפול שמוזכרים במסמך: אישור סגן מנהל תורן, ליווי צמוד של מנהל תורן ואחראי ביטחון. בהמשך, ישנו פירוט בנושא המחלקות אליהם יועבר המחבל, זאת בהתאם למצבו, ולאילו רופאים יש לקרוא. בסיום תרשים הזרימה, החמ"ל נדרש לדווח למנהל בית החולים ולדוברת.

המסמך בבית החולים לטיפול במחבל (צילום: מעריב)
המסמך בבית החולים לטיפול במחבל (צילום: מעריב)

בשיחות עם מעריב מחו עובדים שונים בבית החולים נגד ההנחיה שהועברה אליהם. "אין לנו שום רצון וכוונה לטפל במחבלים עם דם על הידיים שרצחו וטבחו בעמינו", אמרה אחת העובדות, "אנחנו מקבלים ומטפלים בערבים, בבדואים, בדרוזים ובנוצרים אבל בשום אופן לא נסכים לטפל בכאלה ששחטו את ילדינו. הנחיה כזאת והיערכות לכאורה לקליטת מחבלים נותנת לגיטימציה לאפשר סיטואציה כזאת. בית החולים צריך לנהוג כמו בתי חולים אחרים שמנהליהם הכריזו כי לא יקבלו מחבלים. שום אמנה בעולם לא תצא נגד סירוב לטפל ברוצחים שטבחו ילדים וקשישים. הלב לא נותן לנו לטפל בהם". 

עובדים נוספים ששוחחנו איתם מבתי חולים ברחבי הארץ התלוננו על כך שהרשויות מגלגלות ביניהן את הכדור הלוהט – ולבסוף הדילמה הקשה עלולה להגיע לצוותים בשטח. "חייבים לעשות סדר", אמרו עובדים בבית חולים נוסף במרכז הארץ, "ולהעביר את הטיפול במחבלים לידי גורמי הביטחון במתקן ייעודי ונפרד. אי אפשר להפיל על הצוותים את ההתמודדות הזו ואת ההשלכות שלה בעת הזו".

חשוב להדגיש טרם נכתב או פורסם נוהל רשמי העוסק בסוגיית טיפול במחבלים בבתי חולים אזרחיים, והמסמך הרשמי היחיד העוסק בסוגייה הוא מכתב ששלח שר הבריאות לשעבר משה ארבל לראש הממשלה בנימין נתניהו. זאת, למרות מספר מקרים בהם התעוררה סערה כאשר התברר שמחבלים אושפזו, או היו אמורים להגיע למקום. באחד מהמקרים, עשרות חברי ארגון "לה פמיליה" הגיעו לבית החולים שיבא ותקפו את הצוותים הרפואיים במקום - למרות שהמחבל, אשר דווח כי היה אמור להגיע למקום - כלל לא הגיע. בסופו של דבר, הוחלט על מעצרם של כמה מהמעורבים באירוע האלים, וכלל בתי החולים ברחבי הארץ הוציאו הודעה לפיה אף מחבל לא מאושפז בשטחם. בנוסף, בית החולים הדסה בירושלים אף הודיע לפני מספר ימים על סירובו לקבל מחבל.

חיסול חוליית מחבלים בקיבוץ בארי על ידי כוחות שלדג. צילום: דובר צה"ל

מבית החולים שבו נוסח הנוהל נמסר: "אכן יש לנו נוהל שהינו חלק מספר הנהלים של ביה״ח המכין אותנו לכל מצב ותרחיש וקובע שעציר בטחוני שמובא על ידי צה״ל או גורם בטחוני אחר, יופרד מכל שאר המטופלים כדי להיטיב ולדאוג למטופלינו ולמנוע מהם סיטואציה שעלולה לעורר בהם חרדה, בוודאי בימים מורכבים אלו".

ממשרד הבריאות נמסר: "נכון לכעת לא מאושפזים מחבלים בבתי החולים בישראל. ממשרד הבריאות לא יצאה הנחיה להיערך לקליטת מחבלים".