"ישנם כאלו האומרים שבזמנים קשים של משבר ויציאה משגרה, קשה יותר לעשות שינוי בהרגלי החיים, אבל יש כאלה שעבורם זו דווקא הזדמנות לשינוי ושיפור המצב הבריאותי", אומרת ענתי יום טוב – אחראית על נושא מניעת עישון בשירותי בריאות כללית, שממליצה כיצד ניתן להפסיק לעשן דווקא בימים מתוחים אלו.

חודש למלחמה: זינוק ברכישת תרופות הרגעה ושינה ללא מרשם

"עישון ידוע כגורם משמעותי ביותר לפגיעה בבריאות, לתחלואה ואף למוות. למי שרגיל לעשן, העישון אולי מרגיש באותו הרגע כמו הקלה, אך זו רק הקלה רגעית, ותוך זמן קצר הגוף מרגיש אי נוחות, והצורך לעשן שוב מתעורר.

העישון כשלעצמו, גורם לעלייה בלחץ הדם, בדופק, במתח השרירים בגוף ויכול לגרום לתחושת לחץ מוגברת", היא מתריעה – "אנשים שנגמלו לרוב מדווחים שהם מרגישים חופשיים יותר. גמילה מעישון יכולה לסייע כמו כן, להפחתה ברמות הדיכאון, החרדה והמתח בטווח הארוך". לדבריה, ישנם אנשים שדווקא בזמני חירום ויציאה משיגרה, מרגישים כי זו הזדמנות לשינוי בהרגלי הבריאות ולשיפור מצבם.

יום טוב ממליצה על שורת דרכים להקלת הגמילה מעישון:

רוב האנשים מעשנים לצד משקה. כדי לשבור את ההרגל, מומלץ לנתק את הצימוד הזה ולשתות קפה או כל שתייה אחרת, בנפרד מהסיגריה. כלומר, לעשן את הסיגריה לבד. 

להימנע מעישון בחללים סגורים ,כגון בבית או במכונית – לתרגל לעשן רק מחוץ לבית, במקומות המותרים. שמירה על הבית והמכונית נקיים מעישון חשובה עבור המעשנים, ועבור בני משפחתם והסובבים אותם.

לדחות כל סיגריה שרוצים לעשן בחמש-עשר דקות. "בזמן הזה אפשר לבדוק עם עצמנו עד כמה הסיגריה באמת נחוצה לנו כעת או שניתן לוותר עליה", הוא מסבירה. 

רצוי שהסיגריות לא תהיינה זמינות.

להסיח את הדעת כשמתעורר החשק לעשן - לשתות מים קרים, ללעוס מסטיק חריף או לצחצח שיניים, לעשות מקלחת קרה.

לעסוק בפעילות גופנית נמרצת – כמו לעלות ולרדת במדרגות הבניין, לצאת להליכה בקרבת מקום למרחב מוגן או לעשות מספר שכיבות סמיכה, כפיפות בטן וסקווטים, בהתאם ליכולת ולמצב הגופני. 

להיות עסוקים – לעשות דברים שאוהבים לעשות, לעשות משהו טוב לעצמכם או לאחרים כמו לבשל, לסדר את הבית והממ"ד, להתנדב ולעזור. 
לתרגל נשימות עמוקות – שאיפה עמוקה לחלל הבטן, החזקת האוויר לרגע ונשיפת האוויר בהוצאה איטית וארוכה.

לדבר עם מישהו – לא צריך להתמודד עם התהליך הזה לבד. כדאי לחלוק את הרגשות שלכם עם חברים ומשפחה, שיכולים לתמוך בכם בתהליך הגמילה.

לכתוב על דף את כל הסיבות והיתרונות האישיים שבגמילה מעישון.