נתחיל בשורה התחתונה: הקפאין יכול להעלות את לחץ הדם, הדופק והערנות - מה שלא מומלץ ולא כדאי בימי סטרס. אבל - יש הסתגלות של הגוף לקפאין, ומי שרגיל לשתות הרבה קפה ולאורך שנים – הכבד שלו מפרק את הקפאין כל כך מהר, שאין אצלו תמיד השפעות כמו עליה בלחץ דם או בערנות. כדאי לכל אחד לשים לב האם הוא נחשב רגיש להשפעות הקפאין או לא. אם כן, אני ממליצה לעבור לקפה נטול קפאין החל משעות הצהריים.

חלק מהתפריט היומי של כולנו (צילום: אינג'אימג')
חלק מהתפריט היומי של כולנו (צילום: אינג'אימג')

כמה מומלץ בריאותית?

לאחרונה יצאו מחקרים רבים בהם הראו שהקפאין עצמו הוא נוגד חמצון שדווקא מפחית את הסיכון למחלות לב וסרטן מסוגים שונים, משפר את הזיכרון וגם מגדיל את שריפת השומנים בשרירים בזמן פעילות גופנית.

על פי ארגון הבריאות העולמי, הכמות היומית המותרת היא עד 400 מ"ג קפאין. בעוד באספרסו יש – 40 מ"ג, בנס קפה גם 40-50 מ"ג, בקפה שחור הכמות עולה כבר ל 120 מ"ג קפאין לכוס משקה. במילים אחרות, אפשר לשתות עד 8 כוסות נס קפה ליום בריאותית, או עד 3 כוסות קפה שחור ליום.

כמה קפה מומלץ לשתות ביום? מאיה רוזמן מייעצת (צילום: יח''צ)
כמה קפה מומלץ לשתות ביום? מאיה רוזמן מייעצת (צילום: יח''צ)

האם קפה נטול קפאין מזיק לבריאות?

הקפה ללא קפאין מיוצר בימינו ברוב החברות על ידי השריית פולי הקפה במים, הקפאין עובר למים. אין איתו שום בעיה בריאותית. מי שמרגיש/ה שהקפאין עושה דופק וערנות, אפשר לנסות לעבור לקפה נטול קפאין החל משעות הצהריים ולבדוק האם יש הבדל בהרדמות ובשינה. 

משקאות חמים תחליפיים

כדאי לזכור, תה (רגיל) מכיל קפאין כמעט כמו בקפה. 

תה צמחים (חליטות) אינו מכיל קפאין כמובן.

רעיון נוסף – קקאו חם: במקום כפית נס קפה שימו בכוס כפית קקאו גולמי (כמו של עוגות) עם מים חמים, ממתיק סוכרלוז ומעט חלב כמו בנס קפה. מרגיע ומשביע, כיפי ומנחם, ועם פחות מרבע כמות קפאין מאשר בנס קפה.