מחקר חדש שנערך באוניברסיטת סינסינטי באוהיו, ארה"ב, מצא שאכילת תותים מדי יום עשויה לסייע להפחית את הסיכון לדמנציה אצל אנשים בגילאי העמידה. 30 משתתפים בין הגילים 50-65 שהתלוננו על ירידה קוגניטיבית קלה, התבקשו להימנע מאכילת תותים במשך 12 שבועות, למעט אבקה מרוכזת של תותים שניתנה להם מדי יום.

מחצית המשתתפים קיבלו אבקה המכילה כמות התואמת לכוס תותים שלמים, והמחצית השנייה קיבלה פלצבו. החוקרים בדקו את הזיכרון לטווח ארוך, מצב רוח ובריאות מטבולית של המשתתפים. נמצא כי הקבוצה שקיבלה אבקת תותים הראתה ביצועים טובים יותר במבחן זיכרון מילולי, וירידה משמעותית בתסמינים דיכאוניים.

תותים (צילום: אינגאימג')
תותים (צילום: אינגאימג')

לדברי רוברט קריקוריאן, פרופסור באוניברסיטה, האנטוציאנינים בתותים קשורים לתועלות בריאותיות שונות כמו שיפורים קוגניטיביים. ייתכן שהתותים במחקר שיפרו תפקוד קוגניטיבי על ידי הפחתת דלקת במוח. הוא אמר: "ישנם נתונים אפידמיולוגיים המצביעים על כך שלאנשים שצורכים תותים או אוכמניות באופן קבוע יש קצב איטי יותר של ירידה קוגניטיבית עם ההזדקנות". עוד הוא ציין כי תותים מכילים גם אלגיטנינים וחומצה אלגית, שנמצאו כבעלי אנטי דלקתיות, תכונות נוגדות חמצון, אנטי מיקרוביאליות ואנטי סרטניות.

תותים (צילום: אינגאימג)
תותים (צילום: אינגאימג)

קריקוריאן סיכם ואמר שנדרש מחקר נוסף עם יותר משתתפים ומינונים שונים של תותים כדי להרחיב את הידע בנושא. המחקר מומן על ידי ועדת התות של קליפורניה, אך ללא מעורבות בתכנון, ניתוח הנתונים או פרסום התוצאות.