בוצע מחקר בו גרמו לסטרס בחיות מעבדה וגם להם הייתה נשירת שיער והתקרחות הורמוני הסטרס שהופרשו. מצד שני, מאחר שרובנו נמשכים בימים אלו לפחמימות ריקות אך מנחמות, יתכן שחסרים לנו אבות מזון חשובים בתפריט – והחסרים הם אלו שגורמים לנשירת השיער.

חוסר חלבון

חוסר בחלבונים בתפריט הם הגורם המשמעותי ביותר. השיער נבנה מחלבון, מקולגן, שהגוף מייצר מחלבונים מהאוכל. השיער צומח ומתארך כל יום מהחלבון שאנו אוכלים. כשלא אוכלים מספיק חלבון (כמעט גרם חלבון לכל ק"ג משקל גוף) פשוט אין לגוף ממה לבנות את השיער וזה גורם לנשירת שיער מאסיבית עד התקרחות.

נשירת שיער, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
נשירת שיער, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

אם לא אוכלים מספיק חלבון – כל התוספים וכל הוויטמינים לא יעזרו, פשוט אין לגוף ממה לבנות שיער. רק להמחשה צריך בערך 1 גרם חלבון לכל ק"ג משקל, כלומר אישה במשקל 60 ק"ג צריכה כמעט 60 גרם חלבון. בביצה אחת יש 10 גרם, במנת חזה עוף 30 גרם, בקופסת טונה או קוטג' כ- 25 גרם, וזו כמות מספקת. 

חוסר ויטמינים ומינרלים

כל הוויטמינים חשובים, למשל ויטמין C דרוש לייצור הקולגן וחוסר ויטמין זה גורם לנשירה, חוסר בוויטמין B12 – ויטמין זה נמצא רק במוצרים מן החי – ביצה, בשר ודגים, מוצרי חלב. לפעמים גם אם אוכלים בשר הוויטמין לא נספג, כי לספיגתו דרוש גורם מיוחד שנמצא בקיבה. אם יש חומציות יתר או בעיות קיבה אחרות הוא לא נספג וזה גורם לנשירה והתקרחות.

נשירת שיער, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
נשירת שיער, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

חוסר בברזל בתזונה – כמו שקורה לפעמים בצמחונות

חוסר ביוד - במיוחד בגלל שרוב המים שאנחנו שותים מותפלים, ואין בהם יוד... מעריכים שבארץ לפחות ל-30% מהאנשים חסר יוד היוד נמצא בעיקר בדגים ואצות.

חוסר אבץ – דרוש לבניית השיער ולפוריות. נמצא בגרעיני דלעת, בבשר, בקטניות, שיבולת שועל.

להיזהר מתוספים 

יש תוספים שנועדו לשיער והם מכילים כמות גדולה של ויטמינים B בנוסף לברזל, אבץ, ועוד כמה חומרים שנחשבים כתורמים לבניית שיער. הם עוזרים בחלק מן המקרים, וכמובן לא יעזרו אם חסר חלבון בתפריט למשל, כי אין בהם חלבון. במקרה כזה לא רק חבל על הכסף (והם יקרים!) אלא גם שימו לב: עודף ויטמינים יכול לפעמים להזיק. בנוסף הגישה הכללית צריכה להשתנות – יש מי שחושבים שהרבה יותר קל לקחת תוספים מאשר לדאוג לתזונה נכונה – וזה לא פתרון טוב בכלל כי במזון יש עוד המון דברים חשובים פרט לוויטמינים.