בעקבות מצב הרוח הירוד בימים אלו רבים מחפשים פחמימות כדי להתנחם וכדי לא לעלות במשקל – מוותרים על מאכלים אחרים בתפריט. עולה השאלה, האם בכלל אפשר לרזות אם אוכלים בעיקר לחם, פסטה, עוגיות ושוקולד? התשובה היא - כן. אבל הירידה נעצרת תוך זמן קצר, וגם פוגעים בבריאות. למה זה קורה? הנה העובדות החשובות: 

בעקבות שאלה שעלתה בקורס הדיאטה שאני מעבירה בפייסבוק, לאחר שביקשתי לרשום לי צריכת מזון, אחת המשתתפות צרכה בדיוק 1000 קלוריות אבל התפריט שלה כלל בעיקר פיתות, עוגיות, ושוקולד... כל אלו פחמימות. אפשר לרדת ככה במשקל? חד משמעית – כן. אבל אני לא ממש בעד תפריט כזה, מהסיבות הבאות:

פחמימות, קינוחים, דיאטה (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
פחמימות, קינוחים, דיאטה (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

תפריט פחמימות בלבד - יעיל לזמן מוגבל.

בתפריט כזה הגוף מפרק לא רק שומן, אלא גם שרירים, בגלל החוסר בחלבון.

השרירים הם אלו ששורפים את רוב הקלוריות שלנו, גם כשאנחנו יושבים ולא זזים.

ככל שיש יותר שרירים – שורפים יותר.

אם מפרקים את השרירים – עם הזמן שורפים פחות ופחות... עד שלא יורדים בכלל במשקל למרות שאוכלים מעט. 

בנוסף לזה חוסר השרירים גורם בנוסף לכך גם לחולשה, לחוסר יכולת לבצע פעילות גופנית, לאנמיה ולירידה נוספת בשריפת הקלוריות.

לסיכום, תפריט שמכיל רק פחמימות – מאפשר ירידה במשקל לזמן מוגבל בלבד. אני מבינה את הצורך בפחמימות בימים אלו, ובהחלט בעד לשלב בתפריט בריא – אבל לשים לב שזה לא במקום דברים בריאים.

נשנושים, אילוסטרציה (צילום: ingimage ASAP)
נשנושים, אילוסטרציה (צילום: ingimage ASAP)

איך עושים את זה?

אפשר לשלב פחמימות בארוחת בוקר, הערב, ושלושת נשנושי הביניים במשך היום: ארוחת בוקר טוסט מלחם קל וירקות, בנשנוש הביניים של הבוקר לבחור בפחמימה שאוהבים למשל חטיף/עוגייה, בצהריים להקפיד על חלבונים בכמות גדולה וירקות, ואז בנשנוש הביניים אחה"צ עם הנס קפה עוד שוקולד/עוגייה (בכמות מדודה לפי התפריט שעושים),  2 פרוסות לחם קל בערב יחד עם חלבונים (כמו ביצה/גבינה/טונה) והרבה ירקות, ואז אפשר, אם רוצים עוד פחימה כנשנוש הלילה.. זה תפריט שמכיל הרבה פחמימות, ובמקביל מכיל כמות סבירה של חלבונים בצהריים ובערב.