דחית העסקה הציבה עומס נפשי בל יתואר על משפחות החטופים. אבל גם עם ישראל, שרואה כל ילד, הורה וחייל כאילו היו בני ביתו, מתקשה לשאת בעומס. כידוע, מטרת הטרור היא לעשות מלחמה פסיכולוגית, על מנת לשבש את המערכות. תחושו של פחד, חרדה וייאוש פוגעות במערכות הביולוגיות וגורמות לפציעות נפשיות וגופניות כמו הפרעות קצב, עוררות יתר, חוסר יכולת לישון, שינוי מקצב הלב, גירוי יתר של מערכת העצבים, כשכל רעש חושי מפריע, אלרגיות, עקצוצים בעור ובעיות במערכת העיכול והיכולת לישון שמתערערת אף היא. 

התשובה וההתנגדות הטובה ביותר לטרור היא לא ליפול קורבן למשחק של החמאס ולהחליף את התחושות של הייאוש בתחושות של תקווה ואמונה, שמשפיעות פיזית על הגוף. למשפחות החטופים אין כרגע את האפשרות לבצע ויסות כזה, ולכן תפקידו של עם ישראל הוא לתת כתף חזקה של תמיכה נפשית ולצד סיוע פיזי, לתת גב של אמונה אמיתית שהחטופים יחזרו בריאים ושלמים וחמאס יעזוב את הרצועה. שינוי רגשי כזה, משחרר את מערכת הלחץ לטובת הורמון אוקסיטוצין, והורמון הנעורים דיאה, ויוצר איזון חדש בין מערכת העצבים הסימפטתית לפרא-סימפטתית.

שיירת הצלב האדום עם החטופים (צילום: רשתות ערביות)
שיירת הצלב האדום עם החטופים (צילום: רשתות ערביות)

ומה לגבי החטופים שמגיעים?

החטופים - ילדים והורים, עברו טראומה מסוג אגרסיבי ביותר שכן מה שהם חוו זה אירוע שלא מן המניין, אירוע שמשנה סדרי חיים, שאי אפשר היה להעלות את קיומו על הדעת ושסביר להניח שפגע בביטחון הקיומי שלהם וייצר אצלם חרדה קיומית. המשמעות היא שסדרי עולם שכולנו וגם הם כמובן רגילים לראות אותם כמובנים מאליהם, כמו ביטחון בסיסי בבית, הידיעה שיש מישהו ששומר עלינו וכולי, פתאום ביום בהיר מתגלים כלא יציבים והנפש שלנו שרגילה " להישען" על סדרי עולם מוכרים נכנסת למצב סטרס וחרדה קיומיים קיצוניים.

מה עוד שהמצב הזה התארך ונמשך תקופה ארוכה של מעל 6 שבועות אז הוא כבר התבסס כמציאות חדשה ונוראית שיש לחיות אותה. המצב הזה הוא מצב קיצוני ודורש הסתכלות וטיפול רב תחומי. ישנם שלושה סוגי טיפול שיש להערכתנו לאפשר לילדים ולאימהות שיחזרו מהשבי בכדי לאושש אותם בהקדם ככל שניתן:

החטופים הישראלים בשטח ישראל (צילום: דו''צ, באדיבות המשפחות)
החטופים הישראלים בשטח ישראל (צילום: דו''צ, באדיבות המשפחות)

נדרש כמובן להצמיד למשפחות הללו, ילדים ואימהות, עו"סים ו/או פסיכולוגים קליניים גם לטיפולים משפחתיים וגם לטיפולים פרטניים אולם זה לא יהיה מספיק במצב כזה רק לדבר על מה שקרה ומה שמפחיד יש גם לטפל ממש בתחושות שקיימות פיזית בגוף.

עוצמת הפחד וההמשך הארוך של האירוע, סביר שגרמו לכך שהפחד והחרדה והכאב היו עמוקים מאוד ו"נדחסו" בתוך כל תא ותא בגוף. את התחושות הללו מומלץ מאוד לפרוק באמצעות טיפולים סומאטיים (כגון טיפולי SE) שיעזרו לפרוק את המתח והחרדה מתאי הגוף ולאפשר לאנרגיה פחות דחוסה ויותר מאפשרת לחזור ולתפקד בגוף.

בנוסף יהיה צורך בטיפול ולימוד טכניקות שיבנו מחדש את החוסן הבסיסי שלהם שנהרס ונפגע בשל האירוע שפגע בביטחון הקיומי שלהם, כמו למשל Heartmath , שפותחה לפני 30 שנה כטיפול בטראומה ומשמשת את הצבא האמריקאי בין השאר, מאפשרות באמצעות נשימות ודמיון מודרך לבנות מחדש את החוסן הבסיסי שנפגע ולשקם אותו ולווסת מחדש את מערכת העצבים והמערכת ההורמונלית כדי שיחזרו לתפקד כפי שהגוף צריך במצב רגיל ולא במצב סכנת חיים.

השילוב של טיפול סומטי, בניית חוסן בסיסי באמצעות הטכניקות של Heartmath ושיחות עם אנשי המקצוע הפסיכולוגים והעו"סים הוא זה שיאפשר להערכתנו לעזור לשבויים החוזרים לחזור אט אט לחיים.  

הכותב הוא מנכ"ל עמותת אמפא המנהלת בית חולים שיקומי אינטגרטיבי מדיקל קר, בית החולים הראשון לטיפול שיקומי משולב גוף ונפש.