דה ז'ה וו רע: דלקת ריאות, שמזכירה את הקורונה, מתפשטת בימים אלה בסין ומציפה את בתי החולים במדינה. המחלה המסתורית הובילה גורמים מארגון הבריאות העולמי לפנות לסין בדרישה למידע נוסף על המחלה - שהחלה להתפשט גם לאירופה. בין היתר, דווח על עלייה בתחלואה בדלקות ריאה בדנמרק ובהולנד - בה נרשמה עלייה בילדים בני 5 עד 14. מכיוון שמדובר במחלה בדרכי הנשימה, היא מתפשטת בין האזרחים בצורה דומה להתפשטות הקורונה.

14 חולים נדבקו: התפרצות זיהום של חיידק עמיד בבית החולים רמב"ם
"אחוז הנדבקים גדל": האם בישראל צריך לחשוש מהמחלה המסתורית מסין?

המכון ההולנדי לחקר שירותי בריאות דיווח על עלייה במספר מקרי התחלואה בדלקת ריאות בקרב ילדים, כאשר המספר עומד על כ-130 מקרי תחלואה לכל 100 אלף ילדים - לעומת 58 לכל 100 אלף ילדים בשיא התחלואה בשנה שעברה. מגמה דומה נרשמת גם בקרב בני 15 עד 24. במקביל, בדנמרק ציינו על זינוק בתחלואה, כאשר מספר החולים עלה ביותר מפי שלושה בתוך כחמישה שבועות.

עדיין לא ברור האם הנתונים הללו קשורים לעלייה בתחלואה בסין, אך מומחים הביעו חשש לפיו המחלה עלולה להוביל למצב "דמוי קורונה". למרות זאת, לפחות בינתיים טרם הוחלט על שינוי מדיניות כלשהו בסין, שהסירה את חובת המסכות - כך שזהו החורף הראשון בו האזרחים יכולים להסתובב ללא מסכות. גורמים רשמיים במדינה אף ממשיכים להתעקש כי לא זוהה פתוגן חדש, וכי הילדים אינם חולים יותר מהרגיל.

מנגד, מומחים מארגון הבריאות העולמי מדגישים כי למרות שהממשל הסיני טרם הודיע על הגבלות או שינויים במדיניות, מומלץ לאזרחים לנקוט באמצעות שונים להפחתת הסיכון להידבקות במחלה. בין היתר, הם ממליצים להקפיד על שמירת מרחק מהחולים, להישאר בבית כאשר חשים ברע, לבצע בדיקות נדרשות ולפנות לקבלת טיפול רפואי במידת הצורך, לצד עטיית מסכה, הקפדה על אוורור החדרים ושטיפת ידיים באופן קבוע. 

"מהדיווחים שמגיעים כעת מסין עולה שלא מדובר בזנים חדשים של קורונה, אלא במחלות חורף שמתפשטות כאש בשדה קוצים, ככל הנראה בשל מצב בשם immunity debt, שמשמעותו היא מצב בו אוכלוסייה שלא נחשפה במשך זמן רב לתחלואה – נחשפת אליה", הסביר פרופ נדב דוידוביץ', מנהל בית הספר לבריאות הציבור, אוניברסיטת בן גוריון וראש תחום מדיניות בריאות, מרכז טאוב, "זהו החורף הראשון בסין לאחר הסרת ההגבלות שהיו בתוקף בשנים האחרונות".

לדבריו, המצב מזכיר את העלייה בתחלואת החורף שהייתה במדינה לאחר הסרת המסכות. "העלייה בתחלואה מובילה לעומסים בבתי החולים, וכאשר מספר החולים הכולל גבוה, אז גם מספר האנשים המהווים האחוז הקטן שמפתח מחלה קשה יותר הוא גבוה יותר", ציין, "זו ההערכה של מומחים ברחבי העולם".