הדיווחים על דלקת הריאות המיסתורית שמתפשטת בסין מעוררים דאגה ברחבי העולם, עד כדי מצבו בו עלו קריאות בארצות הברית לאסור טיסות מסין בשל המצב. פרופ' צבי פרידלנדר, יו"ר איגוד רופאי הריאות בישראל ומנהל מחלקה פנימית בבית החולים הדסה, הסביר בשיחה עם מעריב: "ארגון הבריאות העולמי וארגונים נוספים ברחבי העולם מבצעים באופן קבוע מעקב על וירוסים ופתוגנים שונים, שמעוררים מחלות, ומאז הקורונה התעוררה רגישות מסוימת לסוגייה הזו, בטח כאשר מדובר בסין שלא סומכים עליה יותר מדי. עם זאת, מבחינה של הדיווחים הסינים וגם של אלו האמריקאים בנושא, עולה כי אין עדות לפתוגן חדש - והמומחים הללו מעריכים שמדובר פה בווירוסים קיימים ובחיידק המיקופלסמה שגורם לדלקת ריאות, ולא במשהו חדש".

ממקור לא צפוי: המכה המפתיעה שספג יחיא סנוואר
בעבר אברי גלעד כינה את ארץ נהדרת "מגעילה" - איך יגיב הפעם לחיקוי?

"מהעדויות הסיניות עולה כי החיידק נפוץ יותר מבעבר וגורם למחלה קשה יותר - אין עדויות למחלה חדשה, אבל זה לא אומר שבשלב מסוים לא תהיה", הדגיש, "הסיפור התחיל כאשר ילדים רבים בסין - יותר מהמספרים הרגילים - חלו בדלקות ריאה, שהיו קשות מבעבר. הנתונים הללו, לצד הקורונה שהחלה בסין, עוררו דאגה ברחבי העולם ואת החשד לפיו מדובר במחלה חדשה. האשם העיקר בגל התחלואה הזה בסין, הוא ככל הנראה חיידק המיקופלסמה, שבמקרים מסוימים גורם לפחות תסמינים נשימתיים מאשר זנים אחרים, והמאפיין שלו הוא ריאות לבנות בצילומי הרנטגן של הילדים שחלו בו. אחת לכמה שנים הוא מופיע בצורה כזו שגורמת לתחלואה קשה יותר". עם זאת, הוא הדגיש: "בכל מקרה, מדובר בהערכות בלבד, שכן מדובר בסין ולא ברור האם אלו הנתונים המלאים והמדויקים ביותר".

פרופ' פרידלנדר, שניהל בעבר מחלקות קורונה, הוסיף: "סין הורידה לא מזמן את כל הגבלות הקורונה בבת אחת - כך שאחרי שנים של מרחק חברתי ומסכות, כולם חזרו להיות אחד עם השני ביחד, ובעצם אחרי שנים שלא נחשפו למחלות שונות, כעת כולם נחשפים אליו. העובדה מחזקת את זה שלא מדובר בווירוס או חיידק חדשים שהובילו לתחלואה הרבה, היא העובדה שמרבית החולים הם ילדים. המשמעות היא, שמעצם כך שפחות מבוגרים חולים, היא שייתן שהם נחשפו לזה בעבר - ואם היה מדובר בחיידק חדש, היינו רואים תחלואה רחבה יותר בקרב המבוגרים".

קורונה בסין (צילום: רויטרס)

יש סיבה לדאגה לנוכח הדיווחים שהמחלה הגיעה לאירופה?
"תראי, וירוסים עולים ויורדים כל הזמן, הם עוברים שינויים באופן קבוע ויכולים להפוך לאלימים יותר. אני חושב שהסיכוי שהמצב הנוכחי יתפתח למחלה אינו גבוה, אבל בכל מקרה - עלינו להיות עם יד על הדופק".

ממשרד הבריאות נמסר: משרד הבריאות עוקב אחר התפרצות ועליה בתחלואת דלקת ריאות אצל ילדים בצפון סין. מהמידע הקיים עולה כי ככל הנראה מדובר בחיידק מוכר שקיים עבורו טיפול אנטיביוטי יעיל. המשרד ממשיך לעקוב ויעדכן את הציבור ככל שיידרש.