כרמית פלטי קציר, בתה של חנה קציר בת ה- 76 מקיבוץ ניר עוז ששוחררה משבי חמאס, חשפה הבוקר (רביעי) בראיון לגל"צ את מצבה הבריאותי הקשה של אמה שהתברר מאז ששבה הביתה.

המחלה המיסתורית מסין: באיזה חיידק מדובר והאם בעולם צריכים לחשוש?

קציר, אובחנה בבית החולים כסובלת מ-"תסמונת הלב השבור" ובשמה הספרותי טקצובו 'Takotsubo cardiomyopathy', תסמונת מוכרת שבאה לידי ביטוי בירידה זמנית של תפקוד שריר הלב.

פרופ' אריאל רוגין, מנהל מערך הלב במרכז הרפואי הלל יפה הסביר כי "הסיבה לכך היא ככל הנראה לחץ נפשי משמעותי, מסיבות שונות - החל מפיטורין מהעבודה, הודעה על מוות של אדם אהוב, פריצה לבית, הליך רפואי או כל דבר אחר שמעורר חרדה משמעותית. היא שכיחה יותר בנשים מאשר גברים, בערך פי תשע - והיא דבר די חריג להיתקל בו בחדר המיון בדרך כלל.

עם זאת, כל מנהלי המחלקות הקרדיולוגיות סיפרו בקבוצת הוואטסאפ שלנו על עלייה בתופעה הזו, כאשר במקביל ישנן נשים שאפילו חוו התקף לב - מבלי שיש להן איזשהם גורמי סיכון. באופן כללי, מחלות לב נפוצות הרבה יותר אצל גברים - כך שאני לא זוכר מתי נתקלתי במצב בו רוב המטופלים במחלקת טיפול נמרץ לב - היו מטופלות, עד עכשיו".

יודעים מה הגורם לכך?
"כן, מדובר בסטרס. במצב כזה, משתחרר המון אדרנלין וכשהוא מגיע בכמות גדולה מאוד הוא בעצם משפיע על רמת תפקוד הלב. לשמחתנו - בכל הנוגע לחולות בתסמונת, הלב חוזר לתפקוד נורמלי כעבור מספר שבועות".