בתקופה האחרונה נראה שלאן שלא נסתכל ועם מי שלא נדבר - כולם חולים במשהו. מי בצינון שגרתי ומי עד כדי דלקת גרון ושפעת, עם חום גבוה. פרופסור אלון הרשקו, חבר הנהלת האיגוד הישראלי לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית ומנהל מחלקה פנימית בבית החולים הדסה, פירט על המצב והסביר למעריב: "החורפים הם תקופה לא קלה במחלקות הפנימיות, וכבר עכשיו אנחנו נמצאים בלמעלה ממאה אחוזי תפוסה. אני סוגר עוד מעט תשע שנים בניהול מחלקה פנימית, כך שאני יכול להגיד שעם או בלי קורונה - אנחנו לא מופתעים מהעומסים. עם זאת, בכל שנה אופי התחלואה בחורף משתנה מעט, כאשר בשלוש השנים האחרונות השפעת מצטרפת גם היא לתמונה - לצד החמרה במחלות הכרוניות. זו השגרה שלנו".

"במחלקות הפנימיות אנחנו רואים רק אחוז או שניים מהתחלואה - רק המקרים הקשים ביותר", הסביר, "כסטודנט לרופאה לימדו אותי שאם יש 100 חולים בקהילה, אז משהו כמו 70 אחוז יטפלו בעצמם, 28 אחוז ילכו לרופא ו-2 אחוז לבית חולים. במחלקה יש לי 38 מיטות ו-42 מאושפזים נכון לבוקר יום ראשון, אבל אנחנו רגילים למצב הזה בחורף ובמקרים כאלה אנחנו מארחים אותם במחלקות אחרות, אבל חייבים למצוא פתרון לסוגיה - כי יש בתי חולים שנאלצים להשכיב אותם במסדרון".

זה החורף הראשון בו אנחנו נמצאים לחלוטין ללא מסכות.
"נכון, ולנתון הזה נוסיף גם את הירידה במספר הישראלים שבחרו להתחסן לשפעת. כל נושא החיסונים הוא בכלל בעייתי ברמת האוכלוסייה - יש יותר ויותר אנשים שחושבים שאם הם לא יתחסנו הכל יהיה בסדר, אבל הפרט הבודד לא מבין שרק כאשר האוכלוסייה מתחסנת - כולם יותר בריאים. יש כאלה שחוששים להתחסן השנה, לאחר שבשנה שעברה סבלו מתופעות לוואי של החיסון - אך הם שוכחים שלהיות חולה זה בפירוש יותר גרוע מהשפעת עצמה, ואנשים שאינם מחוסנים נמצאים בסיכון גבוה יותר לסיבוכים קשים. למשל, בין הסיבוכים של השפעת - דלקת ריאות חיידקית, דלקת בשריר הלב וגם התקף לב. המחלה תמיד יותר קשה מתופעות הלוואי".

פרופסור הרשקו הוסיף: "חיסון זו אולי ההמצאה הכי גדולה ברפואה המודרנית - אם עד אז היית צריך לחלות בשביל להשיג חיסוניות ממחלה מסוים, החיסון מאפשר לדלג על המחלה ולקבל הגנה מבלי לחלות במחלה עצמה. חיסוני הקורונה העלו חששות בגלל שמדובר בטכנולוגיה מודרנית וחדשה, אבל כיום אחרי מיליארדי זריקות אנחנו יודעים שהחיסון הזה בטוח כמו כל חיסון אחר. בכל מקרה, חשוב לי להדגיש שגם השפעת מסוכנת - אני רואה באשפוז אנשים מתים משפעת, ומרביתם - לא התחסנו".

"לווירוסים השונים אין תרופות יעילות, והדרך הכי טובה להתמודדות עימם - היא למנוע את המחלה, וההיסטוריה מראה פעם אחר פעם איך החיסונים הצליחו למנוע ולעצור את המגפות. עובדה, שהדבר ששבר את הקורונה - היה החיסונים. יש דוגמאות רבות מרחבי העולם על מקרים בהם הירידה במספר המתחסנים - הובילה להתפרצות מגפות", הזהיר, "בפירוש - החיסונים הם הסכר ששומר עלינו מפני המגפות, בעיקר בהתחשב בזה שאנחנו חיים כיום בתנאים שמעודדים התפרצויות כאלה, כמו צפיפות ונסיעות תכופות ממקום למקום".

מסכות יכולות לעזור במידה וכבר חולים?
"כן, עם כמה שהיא נראית לא מתוחכמת - היא דבר נהדר. ניהלתי מחלקת קורונה עוד לפני שיצאו החיסונים, ולמרות שבדקתי וטיפלתי בעשרות אם לא מאות חולי קורונה - כשכל מה שהיה לי זה מסכה וחלוק - לא נדבקתי מהם".

לדבריו, כל חורף טומן בחובו אתגרים שונים. "בשנה הראשונה של הקורונה לא ראינו וירוסים ושפעות למיניהם - וכעת, אנחנו רואים את הווירוסים הרגילים של החורף", ציין, "אנחנו מאוד מוטרדים ממצב בו בשל המלחמה, חולים כרוניים לא יטפלו במחלות שלהם - כפי שראינו בקורונה. בחורף במיוחד, חשוב לוודא שמאוזנים והכל מטופל, כדי שבמידה והאדם יחטוף את תחלואת החורף - לגוף שלו יהיה את הכוח להילחם במחלה, וזה מתאפשר רק אם המחלות שלו מאוזנות".