אנשים רבים יודעים לספר על הקשר שבין עישון לסרטן ולמחלות קשות בריאות ובמערכת הנשימה בכלל, אך הפוטנציאל ההרסני לא נגמר שם. להרגל הנפוץ ישנן, למרבה הצער, השלכות מסוכנות וחמורות נוספות.

מהקל לקשה – הכירו את נזקי העישון לשיניים

שיניים צהובות (הכתמת שיניים) – זהו נזק אסתטי בעיקרו, שגורם לשיניים לשנות את צבען הלבנבן לצהוב ועד לגוון חום בשל החומרים הפוגעניים המצויים בסיגריות כמו זפת וניקוטין. ניתן לראות התאמה בין הפגיעה בצבע השיניים לבין משך הזמן מאז החל האדם לעשן.

הכתמת שיניים וריח רע מהפה (צילום: Shutterstock)
הכתמת שיניים וריח רע מהפה (צילום: Shutterstock)

ריח רע מהפה – את התופעה כמעט שאין צורך להציג, לסיגריות יכולת לגרום לריח רע מהפה, גם באופן זמני שבו ניתן לטפל בעזרת מי פה, אך גם למצב כרוני של "הליטוזיס" (באשת הפה) המחייב טיפול אצל רופא שיניים.

פגיעה בחוש הטעם – עם הזמן העישון עלול לגרום לפגיעה ממשית בחוש הטעם, זאת בשל הדומיננטיות של העשן שמאפיל על החושים שלנו. הנזק במקרה כזה הוא בפגיעה ביכולת לזהות מזון מקולקל ופוגעני בשל האובדן.

עששת – מחלת השיניים הנפוצה, שכיחה עוד יותר בקרב מעשנים, יותר מ-40% מהמבוגרים בין הגילים 20 עד 64 המעשנים כיום סיגריות סובלים מעששת לא מטופלת. מבוגרים בני 65 ומעלה המעשנים סיגריות נוטים פי שניים לסבול מעששת לא מטופלת מאלה שמעולם לא עישנו.

אובדן שיניים – עישון יכול לגרום למחלות ולדלקות חניכיים, ועם הזמן לאובדן האחיזה של השיניים בלסת. חוסר טיפול והזנחה של המצב יכול להסתיים באובדן שיניים ותהליך ארוך של טיפולים משקמים. יש לציין כי עישון הוא גורם סיכון משמעותי ביותר לאובדן שיניים – יותר מ-40% מבני 65 ומעלה שמעשנים איבדו את שיניהם.

סרטן הפה – סרטן חלל הפה הוא אחד מסוגי הסרטן הנפוצים יותר, ומתפתח בעיקר אצל גברים מבוגרים, מעשנים וצרכני אלכוהול. השלב הקליני שבו מתגלה הגידול בפה יכתיב גם את דרך הטיפול ועשוי לכלול: כירורגיה (ניתוח), טיפול קרינתי, כימותרפיה בנפרד או באופן משולב. גילוי מוקדם וטיפול מהיר הם תנאי הכרחי כדי להציע את הסיכוי הטוב ביותר לריפוי.

איך מטפלים בנזקי העישון לשיניים?

הדרך הטובה ביותר לטפל בנזקים שצוינו למעלה היא קודם כל להפסיק לעשן ולא לגרום נזקים נוספים, גם לבריאות הכללית וגם לבריאות הפה והשיניים. אם התחלתם לסבול מאחת התופעות או יותר אלו הדרכים לטפל:

שמירה קפדנית על היגיינת הפה – אנשים שמקפידים על צחצוח השיניים מדי יום ובאמצעים משלימים כמו שטיפה במי פה וחוט דנטלי יוכלו לסייע לפה ולגוף להתמודד טוב יותר עם הנזקים שמביא השימוש במוצרי טבק. 

טיפולי הבהרת (הלבנת) שיניים – ניתנים במרפאות השיניים, אך גם כאן מדובר בפתרון אסתטי בלבד, שיכול לסייע להחזיר לשיניים את צבען. כמובן שכדי לקבל תוצאה טובה חייבים להקדים להבהרת השיניים טיפולי שיננית ולאחר ההבהרה אסור לעשן במשך תקופה, אחרת תוצאת הטיפול לא תתקבל במלואה. זאת הסיבה שטיפול זה מומלץ למי שהחליט להפסיק לעשן.

טיפול שיניים (צילום: Shutterstock)
טיפול שיניים (צילום: Shutterstock)

טיפולי שיניים – לכל האנשים מומלץ להקפיד על שגרה של בדיקות שיניים אצל רופאי השיניים וניקוי אבן אצל שיננית אחת לחצי שנה (לעיתים אחת ל-3 חודשים). אך בעבור המעשנים החובה הזאת חשובה אף יותר, גם כדי לאתר מחלות חניכיים ועששת שאינן מטופלות ואף לשלול התפתחות של גידולים סרטניים.

המאמר נכתב על ידי ד"ר ליאור יניב הוא מנהל רפואי בכללית סמייל רוטשילד ראשון לציון ומתמחה במחלקה לרפואת הפה של אוניברסיטת תל אביב