לשייקים ומיצים יש יתרון שלא כדאי להתעלם ממנו - כששותים מיץ שנסחט בזה הרגע, לא רק שיש לו ערך בריאותי גבוה מאוד, ורוב הוויטמינים לא התפרקו, אלא שאפילו הוא קל יותר לעיכול וספיגה בהשוואה לפירות והירקות השלמים. הוויטמינים נספגים במהירות רבה יותר לגוף, בהשוואה לקצב ספיגתם לאחר אכילת ירקות ופירות טריים.

רק לזכור, שהערכים התזונתיים של המיצים והשייקים נשמרים כשהמיץ טרי, אבל ככל שעובר זמן מרגע הסחיטה – יותר ויותר ויטמינים ונוגדי חמצון מתפרקים ואז כבר לא יעילים לגוף.

שייקים (צילום: אינגאימג')
שייקים (צילום: אינגאימג')

קצת דוגמאות מה יש במיצים האלו:

מיץ עגבניות – מכיל כמות גדולה מאוד של ויטמין C ושל ליקופן שמונע סרטן ערמונית וקטרקט.

מיץ אשכולית אדומה – הרבה נוגדי חמצון שמפחיתים את רמות הכולסטרול ושומני הדם.

מיץ רימונים – פוליפנולים שנמצאו כיעילים נגד סוגים רבים של סרטן.

מיץ חמוציות – מכיל חומרים שמונעים הצמדות חיידקים לשלפוחית השתן וכך מונעים דלקות שלפוחית השתן.

מיץ עשב חיטה – מכיל כלורופיל שעוזר לבניית ההמוגלובין בדם, וגם הרבה ברזל וחלבונים. בגלל שמיץ זה מר, עדיף לערבב אותו עם מיץ תפוזים או מיץ גזר בכמות של 1 ל-1.

מיץ גזר – בטא קרוטן שזה ויטמין A צמחי, נוגד סרטן ומחזק מערכת חיסונית.

מיץ תפוחים – נמצא כיעיל נגד אסטמה.

סלרי – מכיל סידן ויעיל נגד אוסטאופורוזיס.

מיץ פטרוזיליה – מכיל ברזל, חומצה פולית, ואף עוזר נגד בצקות ולתפקוד הכליות מאחר שיש לו השפעה משתנת.

מיץ שזיפים מיובשים – עוזר לפעילות תקינה של מערכת העיכול ומסייע נגד עצירות.

שייקים (צילום: אינגאימג')
שייקים (צילום: אינגאימג')

האם יש הבדל בין מיצי ירקות למיצי פירות?

בעיקרון לכל פרי או ירק יש את התכונות המיוחדות שלו, אבל בפירות יש תמיד את החיסרון הקטן של הסוכר, וכמובן כמות קלוריות יותר גבוהה. לאנשים שסובלים מסכרת עדיף לבחור במיצי הירקות, אם כי יש הבדל בין הפירות השונים בקצב ספיגת הסוכר אל הדם: ככל שקצב הספיגה נמוך יותר, כך הפרי מתאים יותר לכל מי שיש לו נטייה לסכרת.

האם עדיף שייק פירות על בסיס מים או על בסיס יוגורט?

ובכן, כמובן שיש יותר קלוריות בשייק על בסיס יוגורט או חלב, אבל שייק כזה כבר נחשב לארוחה מלאה שמכילה גם חלבון. השילוב ביניהם תורם לבריאות, בכך שויטמין  C בפרי או בירק בשייק, דרוש לספיגת הסידן מהיוגורט או החלב, כך שכמות הסידן הנספגת גבוהה יחסית למוצר החלב בפני עצמו ללא תוספת של פרי/ירק. יתרון נוסף הוא שהשובע המושג בשלוב של חלבון + סוכר הוא ארוך יותר:  בערך פי 2 זמן מאשר שייק פירות על בסיס מים.

ומה לגבי הקלוריות?

שייק קנוי על בסיס סוכר יכול להגיע ל 500 קלוריות למנה ואף יותר, וכך גם שייק על בסיס חלב או יוגורט. אפשר להכין גם שייק ביתי, בהרבה פחות קלוריות, אם לא מוסיפים סוכר בכלל או משתמשים בממתיקים מלאכותיים (על בסיס סוכרלוז, שהוא העדיף מכולם מבחינה בריאותית).

להלן רעיונות מרעננים ומשביעים:

שייק בננה וחלב – בננה (עדיף קפואה) + חצי כוס חלב + חצי כוס מי קרח + ממתיק = 130 קלוריות.

שייק תות – כוס תותי שדה + חצי כוס חלב + חצי כוס מי קרח = 60 קלוריות.

שייק תות בננה – חצי כוס תותי שדה + חצי בננה קפואה + חצי יוגורט 0% + חצי כוס מי קרח = 60 קלוריות.

ושייק שיכול להחליף ארוחת ערב מבחינת הקלוריות וגם הערך התזונתי, למשל – 

יוגורט 1.5%, + כף מי ורדים, + חצי מנגו, + פרוסת אננס + חצי בננה + חצי כוס מי קרח, לפזר מעל 6-7 אגוזי פיסטוק קצוצים דק  (300 קלוריות)

מיץ תפוזים (צילום: אינג אימג')
מיץ תפוזים (צילום: אינג אימג')

התמריץ לשתות מיץ (תפוזים)

מיץ תפוזים הוא המיץ הנפוץ ביותר, בבתי הקפה והמסעדות, בבתי המלון בכל העולם, וגם אצלנו בבית. הוא קל מאוד להכנה, לא דורש מכונות מיץ יקרות... וגם לא יותר מדי פרי – התפוז עצמו עשיר כל כך בנוזלים עד כי מספיק תפוז גדול או שניים לכוס מיץ מפנקת שלמה. אז נכון... חיסרון הסוכר ידוע לכולנו. אבל האם בכל זאת יש יתרון לשתיית מיץ מפירות הדר? כן בהחלט.

עקב העובדה שבמיץ אין סיבים, כדאי לשים לב לעובדה שספיגת ויטמין C ממנו הרבה יותר מהירה, בהשוואה לאכילת פרי שלם. מאחר ששתיית מיץ אינה דורשת פעילות עיכול מסובכת ומאחר שאין בו סיבים שמעכבים ספיגה, כמות הויטמינים וקצב ספיגתם אל הגוף גבוה יותר. ככל שעובר זמן מאז הסחיטה של המיץ ועד לרגע השתיה שלו, כך מתפרק יותר ויטמין C. שאר המינרלים והויטמינים אמנם לא מתפרקים, אבל חבל להפסיד את היתרון החשוב הזה של המיץ הביתי הסחוט הטרי. במיץ קנוי שאין לנו מושג מתי נסחט... יהיה בעיקר החיסרון של הסוכר, ולכן לא כדאי לשלבו בתפריט שלנו. 

שילוב בתפריט של ילדים וקשישים: ילדים קטנים שלא תמיד מתחברים למירקם של פרי שלם כולל הסיבים, אבל ישתו בשמחה כוס מיץ – זו דרך נפלאה להכניס ויטמינים חשובים לתפריט שלהם. גם בקרב קשישים עם בעיות שיניים או קילוף של הפרי, או בעיות ספיגה במעיים שמתרחשות עם הגיל... אפשר לנצל את היתרון של המיץ הסחוט הביתי ולהגיש להם במקום טבליות של ויטמין C.