היא מגיעה במגוון צורות, אפשר לשלב אותה בסלט, כמנה עיקרית עשירה ברוטב או אפילו סתם כנשנוש עם מלח ופלפל: הפסטה. היא נחשבת למאכל מרגיע, ולכן יש עליה בצריכתה בימים קשים אלו. אבל הנה כמה דברים שכדאי לדעת על הפסטה:

1. זו פחמימה ריקה בדיוק כמו לחם לבן

לדעתי, אם התפריט מכיל נשנושים שמבוססים על פחמימות וסוכרים, כמו אפילו פרי, או אם ארוחת בוקר/ערב מכילות לחם... אז פסטה זה דבר מיותר לחלוטין מבחינת הגוף והבריאות.

פסטה, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
פסטה, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

אבל בגלל שזה טעים לרובנו, נעים בפה וגם בבטן... הנה כמה דברים שכדאי לדעת על הערך התזונתי של פסטה:

2.  משביעה לאורך זמן

בהשוואה לפחמימות אחרות, האינדקס הגליקמי של הפסטה נמוך. זה אומר שהיא מתעכלת לאט, מספקת אנרגיה לזמן ארוך, מתאימה יותר אם יש נטייה לסוכרת, ומשביעה ליותר זמן מאשר תוספות אחרות.

3. כדאי להכין "אל דנטה"

בישול ארוך מדי של הפסטה עד למצב של רכות יתר, מקל על העיכול וגורם לכך שהפסטה תשביע לפחות זמן. בישול לדרגת "אל דנטה" הוא המומלץ ביותר כשרוצים שובע לזמן הרב ביותר.

פסטה, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
פסטה, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

4. סוג החיטה

"דורום" זה לא יותר בריא! מדובר בזן של חיטה שהוא קשה יותר, והקמח שעשוי ממנו מתאים יותר לפסטה ולא ללחם.

יש פסטות מחיטה מלאה והן עדיפות בהרבה: יש בהן יותר ויטמינים, יותר סיבים תזונתיים, והן משביעות אפילו יותר. מבחינת הערך הקלורי אין הבדל בינן לבין פסטות רגילות.

6. פסטות מקמח עדשים

הפסטות הכי בריאות הן הפסטות ללא גלוטן שעשויות מקטניות: פסטה מקמח עדשים כתומות, פסטה עדשים ירוקות, פסטה אפונה וכו'. יש בהן אחוז חלבון גבוה, והרבה יותר ויטמינים וסיבים. לאכול מנה של פסטה כזו זה כמו לאכול מנה של קטניות, או במילים אחרות – זה יכול להיחשב למנת חלבון למרות שאוכלים, בעצם, פסטה.

7. הרוטב המומלץ

בריאותית ברור שעדיף רוטב עגבניות, מכיל ליקופן שהוא נוגד חמצון מדהים וסיבים תזונתיים. אבל שימו לב - רוטב שמנת אינו בהכרח יותר קלוריות מרוטב עגבניות! במיכל שמנת 10% כ-300 קלוריות, זה כמו שיש ב-2 רסק קטן עם כף שמן זית. כשמוסיפים לסיר שלם תוספת השמנת כבר לא משמעותית. אם משתמשים בשמנת 38% זה כבר יותר משמעותי כי היא מכילה 900 קלוריות במיכל.