הכתבה נכתבה בשיתוף אונקוטסט

בשנים האחרונות תחום האבחון והטיפול בסרטן עבר תהפוכות רבות. אחד מהשינויים הגדולים והחשובים הוא התאמת הטיפול המדויק ביותר לכל חולה מבוסס על הפרופיל הגנומי של הגידול - המתבטא אצל כל מטופל באופן שונה. אם בעבר מטופלי הסרטן קיבלו טיפולים דומים שכללו לרוב כימותרפיה ו/או קרינה, כיום הרופאים יכולים לדייק את הטיפולים שעשויים להתאים בצורה הטובה ביותר על המטופל.

האבחון החדש מסייע בנוסף להתאמת הטיפול גם לאתר את מקור הגידול ממנו התפתחה המחלה הודות לשימוש בטכנולוגיה של ריצוף עמוק של מספר רב של גנים בשיטת NGS (Next Generation Sequencing). שיטה זו מאפשרת גם איתור של מוטציות ומאפייני מחלה נוספים במספר רב של גנים בו זמנית, ולמעשה היא ביטוי של 'רפואה מותאמת אישית'.

"עד לפני שנים בודדות הטיפול בסרטן כלל ניתוח, כימותרפיה וטיפול קרינתי אומר ד"ר סאלם בלאן, מנהל מכון קרינה ומנהל יחידת ראש צוואר. "בשנים האחרונות הודות לידע החדש על הקשר בין מערכת החיסון לסרטן ועל המרכיבים המולקולים של הגידול נכסו טיפולים חדשים אשר כוללים טיפולים אימותרפיים וטיפולית שמכוונים למוטציות שונות בגנים שונים.

 ד''ר סאלם בלאן (צילום: רמב''ם)
ד''ר סאלם בלאן (צילום: רמב''ם)

בודקת את מקור הגידול
אבל עוד קודם לכן, כדי להחליט איזה טיפול יהיה היעיל ביותר לחולה, יש כיום מספר בדיקות מקדימות הפועלות בטכנולוגיה החדשה, אך לכל אחת מאפיינים שונים ויכולות שונות. בדיקת Tempus xT (טמפוס) המשווקת בישראל על ידי חברת אונקוטסט היא אחת מהן. מדובר על בדיקה מתקדמת שמבצעת ריצוף מקיף של הדנ"א מרקמת הגידול ומשווה אותו לרקמה תקינה של המטופל באמצעות דגימת רוק או דם . ההשוואה הזו מאפשרת לרופאים 'למפות' באופן מדויק את המוטציות שרלוונטיות לשגשוג תאי הסרטן ובכך להתאים את הטיפול המיטבי.

בבדיקה נסרקים 648 גנים ברמת הדנ"א, שנבחרו בקפידה כקשורים ומעורבים במחלות סרטן השונות. הבדיקה מזהה באופן מדויק את כל סוגי השינויים הגנומיים ובכך מאתרת את מירב האפשרויות הטיפוליות המתאימות.

במסגרת הבדיקה מתבצע גם ריצוף מלא של רנ"א המאפשר למצוא את מקור הגידול הראשוני, במקרים בהם הוא אינו ידוע או אינו חד משמעי. חיזוי זה נעשה לפי חתימת הרנ"א הייחודית של הגידול הנבדק ונמצא מדויק ב-90% מהמקרים.

"הבדיקה זיהתה את הסרטן והטיפול המתאים ריפא אותי"
אחד החולים שביצע את בדיקת טמפוס הוא שאול ארטן בן 52, שמאובחן כבר מספר שנים עם סרטן הדם מסוג CLL. הוא הגיע למרפאה של ד"ר בלאן אחרי שאובחן עם ממאירות נוספת - סרטן בבלוטות לימפה בצווארו. "הגעתי לד"ר בלאן למרפאה בספטמבר 2022 אחרי שעברתי ביופסיה בבלוטת לימפה מוגדלת שמצאו לי בצוואר. הממצא בביופסיה הוגדר סרטן מסוג SSC (Squamous Cell Carcinoma) ממקור לא ידוע. לאחר שעברתי ניתוח להסרתו, הופיעה אצלי בלוטת לימפה מוגדלת נוספת בצוואר", מספר ארטן. ד"ר בלאן שלח אותי לביופסיה והסתבר שזה אותו סרטן כמו זה שהסירו לי".

ד"ר בלאן שחשד כי מדובר בגידול ממקור עורי, ולכן המליץ לערוך לחולה בדיקת טמפוס, כדי לאשר את האבחנה ואם יש אפשרות לטיפול אימונותרפי או ביולוגי עם שיעורי הצלחה גבוהים יותר. תוצאות הבדיקה אישרו שאכן הסיכוי שמקור הגידול הוא העור עומד על 80 אחוזים ורק 18 אחוז סרטן שמקורו ראש צוואר. "זה אומר שיש תרופה שעשויה לעזור לי", סיפר ארטן בהתרגשות.
 
לשחרר את מערכת החיסון כדי שתוכל לתקוף
"בשנים האחרונות גילו כמה מנגנונים בגידול הסרטני שמשתקים את מערכת החיסון לגמרי. יש חלבון שנמצא על דופן תאי הסרטן PD-L1)) שנקשר לחלבון אחר שנמצא על הדופן של תאי מערכת החיסון - הקשר הזה משתק את מערכת החיסון לגמרי. כיום ישנם טיפולים שיכולים לפרק את הקשר הזה בין החלבונים, לשחרר את התאים של מערכת החיסון ולתקוף את הסרטן", מסביר ד"ר בלאן.

"בעצם בבדיקה של הטמפוס אנחנו מחפשים מי החולה שיש לו פוטנציאל להגיב לטיפול האימונותרפי. אני מחפש בבדיקה עומס מוטציות ואם התוצאה גבוהה - הסיכוי לתגובה הוא מאוד גבוה. הגידול שיש לו עומס מוטציות גדול ביותר הוא גידול עור מסוג קשקשי, כמו זה שהיה לשאול. ברגע שעשינו בדיקת טמפוס - ידענו שמדובר בגידול ממקור עורי והתחלנו לתת את התרופה. אחרי כמה חודשים שאול הגיב בהפוגה מלאה ועכשיו אין עדות למחלתו", אומר ד"ר בלאן.

אחרי שניסה לקבל את הטיפול וסורב, שאול הגיע לוועדת חריגים של קופת החולים על מנת שזו שתאשר לו את התרופה האימונותרפית. לשמחתו, הוא קיבל אישור לשימוש בתרופה במקביל להקרנות. "בסוף הטיפול בדיקת פט סיטי הראתה שאני נקי ונרפאתי. לפחות מהסרטן הזה", מסכם שאול.

*התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.

הכתבה נכתבה בשיתוף אונקוטסט