לחמם את הגוף

לא במקרה מה שהכי מתחשק לנו בימים שבהם התיאבון באופן טבעי פוחת, זה מרק, שהוא קל יותר לעיכול וגם מסייע בשמירה על חום הגוף. מרק עוף נחשב לא רק ל"תרופת סבתא" אלא אף הוכח מדעית כבעל תכונות אנטי-דלקתיות המסייעות בהחלמה. ככלל, מזון חם ורך הוא מבורך בימים של התקררות. במקרים של הצטננות קשה מומלץ גם להפחית מהמזון הגורם להגברת ליחה, כמו חלב וגבינה, ולהעדיף כאמור מאכלים קלים, מחממים ורכים. כמובן שגם תה יתקבל בברכה. בקרב ילדים ותינוקות העדיפו חליטות צמחים טבעיות שאינן מכילות קפאין.

אין כמו מרק חם כשמקוררים (צילום: אינגאימג')
אין כמו מרק חם כשמקוררים (צילום: אינגאימג')

אף כל כך קטן וגדוש: איך להקל על הצטננות בקרב ילדים ותינוקות

שומרים על הילדים: תזונה נכונה והרגלים בריאים לעונת החורף

הקלה גדולה לאף קטן

באופן טבעי כאשר אנו מרבים לנגב את אזור האף בנייר טואלט, הוא מגרה את העור ופוצע אותו כל פעם קצת יותר. החזרה על הפעולה שוב ושוב לאורך היום מגרה את העור מסביב לאף ועשויה לגרום לפציעה עמוקה יותר, ולעיתים אף לדמם מעט. העדיפו להשתמש בממחטות טישיו או מגבונים רכים. זה ממש בסדר להתפנק קצת יותר כשמצוננים. לשם כך פותחו מגבונים עדינים לתינוקות וילדים, כמו טפטפים של כצט ומגבונאף של ד"ר פישר, העשירים בלחות ל-24 שעות, בריח עדין המקל על ניקוי אף נוזל. המגבונים מכילים שילוב של תמציות טבעיות להרגעת העור ולרענון הנשימה כמו קמומיל, אלוורה, פפרמינט ואקליפטוס. 

מסייעים ברענון הנשימה. סטרימר טפטפים ומגבונאף (צילום: אפרת אשל,יעל האן,יחצ חול)
מסייעים ברענון הנשימה. סטרימר טפטפים ומגבונאף (צילום: אפרת אשל,יעל האן,יחצ חול)

לפתוח את הנשימה

מנטה ואקליפטוס ידועים כמסייעים לרענון הנשימה במצב של אף סתום. דרך אחת היא להרתיח סיר עם מים ולטפטף לתוכו שמנים אתריים, תוך הישענות קדימה עם מגבת, פחות נוח, לילדים בפרט. דרך אחרת, נוחה ונעימה יותר, היא לטפטף תערובת שמנים ארומטיים ייעודיים בסביבת הפעוט, למשל על הכרית או השמיכה, או להשתמש בג'ל המיועד למריחה להקלה מיידית על יובש ואדמומיות סביב האף. שימו לב שאסור בתכלית האיסור למרוח שמנים אתריים ישירות על הגוף או חלילה על הפנים, משום שהם עשויים לגרום לצריבה בעור ובעיניים, הגם שריחם חזק מאד ויכול לגרום לסחרחורת, בפרט בקרב תינוקות וילדים. "טפטפים" ו"קרמאף" מציעים ג'ל למריחה מסביב לאף ושמנים לרענון הנשימה, המתאימים לשימוש מגיל שלושה חודשים ומעלה ומכילים אקליפטוס לימוני, שמן מנטול, שמן עץ התה ועוד, ומותאמים לעורם העדין והרגיש במיוחד של תינוקות. 

מומלץ להיעזר גם בתרסיס המיועד להקלה על הגודש, הנזלת והיובש בנחיריים ומסייע גם בניקוי הגייני עמוק של האף. סטרימר (STERIMAR) היא סדרת תרסיסים טבעיים ועדינים לאף, העשויים 100% מי ים טבעיים עשירים במינרלים, ומתאימים לכל הגילאים (תינוקות, ילדים ומבוגרים). הם מכילים ריכוזי מלחים שונים, ללא חומרים משמרים, וללא מרכיבים תרופתיים.

סדרת אמול לתינוק וסדרת CICA BIAFINE מבית ג'ונסון אנד ג'ונסון (צילום: יעל האן,יחצ חול)
סדרת אמול לתינוק וסדרת CICA BIAFINE מבית ג'ונסון אנד ג'ונסון (צילום: יעל האן,יחצ חול)

שומרים על העור

לא רק האף הקטן דורש טיפול מיוחד, אלא גם עור הפנים והגוף העדין שרגיש הרבה יותר מעורו של מבוגר ופגיע יותר במיוחד באקלים היבש והחורפי. תופעת היובש מואצת בתקופת החורף בעיקר בשל מזג האוויר הקר שבחוץ וכן אמצעי החימום הביתיים המורידים את רמת הלחות באוויר. שמירה על לחות בחדר חשובה לשחרור האף והקלה על הגודש. ניתן להשתמש במכשירים ייעודיים המפזרים אדים או אפילו להניח קערה עם מים בפינת החדר.

גורמים נוספים ליובש הינם נטייה תורשתית ו/או שימוש בסוגי סבון הפוגעים בשכבת השומן הטבעית שעל פני העור. ההמלצה היא להשתמש בתכשירי רחצה עדינים מאוד או בשמן רחצה, המועשרים במרכיבי לחות ומאפשרים לנקות את העור מבלי לפגוע בו, כדוגמת סדרת אמול של ד"ר פישר או סדרת CICA BIAFINE של מותג הדרמו קוסמטיקה הצרפתי BIAFINE מבית ג'ונסון אנד ג'ונסון. אלה מסייעים לטיפול והגנה על העור מיובש, סדקים, גירויים ואדמומיות ותורמים להגנה, הזנה, ריכוך והרגעה ומתאימים לשימוש יומיומי. הגם שאין כמו אמבטיה חמימה ומפנקת להרגעת הגוף והנפש, הורדת החום והקלה על הנשימה, מה שיעזור להם אחר כך גם להירדם בקלות ולתת לגוף למנוחה להחלים. רפואה שלמה.