טרגדיה: תינוק בן כחודשיים ממחוז ירושלים, נפטר משעלת לפני כשבוע לאחר שחלה בגיל חמישה שבועות. התינוק פיתח תסמינים למחלה בגיל חמישה שבועות, כשבוע לפני הגיל המוקדם ביותר בו יכל לקבל את החיסון ונפטר מסיבוכי המחלה.

התפרצות שעלת בישראל: עלייה של אלפי אחוזים במספר הנדבקים
הקריקטורה של חיות הוסרה; ובעיתון לא נשארו חייבים | פרסום ראשון

מחקירה אפידמיולוגית עלה כי אמו של התינוק לא התחסנה בהיריון, כפי שממליצים במשרד הבריאות. המשרד ממליץ על מתן חיסון לנשים בשליש השלישי להריון, שמאפשר לאשה ההרה לפתח נוגדנים לשעלת ברמה גבוהה ולהעבירם דרך השליה לעובר ברחמה, וכך להעניק לתינוק הנולד הגנה עד שהוא יוכל לקבל את החיסון בעצמו.

לפני כחודש הוא פונה לראשונה לבית החולים הדסה עין כרם במצב קשה מאוד כשהוא לא יציב ומערכות גופו בתפקוד ירוד. הוא אושפז ביחידה לטיפול נמרץ ובשל הידרדרות נוספת במצבו חובר למכונת לב הריאה ״אקמו״. כאמור, למרות המאמצים האינטנסיביים, מותו נקבע לפני כשבוע.

המוות הטראגי של התינוק, מגיע לאחר שהבוקר (חמישי) נחשף ב"מעריב", כי נתוני ההידבקות בשעלת עלו באופן משמעותי בתקופה האחרונה. נתוני משרד הבריאות המסכמים את שנת 2023 מצביעים על קפיצה של כמעט 7,000% במספר המקרים המדווחים בשעלת, כשמספר כפול לפחות נדבק ושאינו מדווח או שאינו יודע כלל על דבר מחלתו וממשיך להדביק אחרים. המחלה גורמת לשיעול טורדני מכאיב שיכול להמשיך גם 4 חודשים אך בעיקר להדביק אנשים בעיקר ובעיקר תינוקות בני יומם שעלולים להיחנק וללקות בדום נשימה.

העדכון האחרון של משרד הבריאות בדבר הקפיצה הראשונה של השעלת פורסמה בספטמבר האחרון, כשחלה עליה בתחלואה בישראל ובמקרי האישפוז על רק המחלה. אז דווחו רק 166 מקקרים, בהם תינוק בן 10 שבועות שנפטר משעלת. מקרים דווחו בכל הארץ אך מרביתם באזור ירושלים. משרד הבריאות הזכיר כי שעלת היא מחלה מסוכנת במיוחד לתינוקות עד גיל חצי שנה שעלולה לגרום לסיבוכים ולמוות, החיסון שניתן לתינוקות להחל מגיל שישה שבועות, נותן הגנה נגד מספר מחלות, כולל שעלת ופוליו.