זה הסם השכיח בעולם שעובר לגליזציה במדינות רבות, אבל סכנותיו הולכות ונחשפות: מחקר חדש מגלה שיעור גבוה של מעשני קנאביס המגלים תסמיני התמכרות והפרעות פסיכיאטריות בעקבות השימוש. אלה כוללים בין היתר דיכאון, חרדה, נסיגה חברתית ותשוקה גוברת לשימוש בסם. הממצאים פורסמו בכתב העת היוקרתי ניו אינגלנד ג'ורנל.

המחלה שמתפשטת בישראל בצעדי ענק: כך תפעלו מול השעלת
בצל העלייה בתחלואת השעלת: תינוק בן כחודשיים נפטר מהמחלה

המאמר החדש מציין כי כמעט אחד מכל חמישה אמריקנים בני 12 ומעלה השתמש בקנאביס בשנת 2021, ויותר מ-16 מיליון מהם אובחנו כסובלים מ"הפרעת שימוש בקנאביס", חלק גדול מהם בני 18 עד 25 שנים.

הפרעת שימוש בקנאביס היא למעשה התמכרות לסם, וכוללת חוסר יכולת להיגמל מהשימוש בסם, אי שליטה בשימוש בה למרות תופעות לוואי שליליות כמו בעיות בעבודה או בבית הספר. התופעה נפוצה בעיקר באלה המשתמשים בקנאביס יותר מארבעה ימים בשבוע.

סימנים ותסמינים של הפרעת שימוש בקנאביס עשויים לנוע מהצהבה של הציפורניים וקצות האצבעות, דיכאון, חרדה, היעדרויות מבית הספר או מהעבודה, החמצת חובות משפחתיות, וכמובן חוסר יכולת להפסיק את השימוש.

המאמר הדגיש סכנות אחרות של שימוש מופרז בקנאביס: 10 אחוזים מכלל הביקורים בחדרי המיון הקשורים לסמים בארה"ב נבעו משימוש בקנאביס. מעשני הסם גם נמצאו בסיכון מוגבר ב-30 עד 40 אחוז לתאונות דרכים. אין עדיין תרופה המאושרת לגמילה מקנאביס, והריפוי מתמקד בטיפולים פסיכולוגיים קוגניטיביים.

"לצערנו רבים אינם מכירים את ההשלכות הגופניות הפיזיות והנפשיות שעלולות  להיות תוצאה של שימוש בקנאביס" אומרת הפסיכיאטרית ד"ר מרים פינק, מנהלת בריאות הנפש במחוז ירושלים של קופת חולים לאומית, "השימוש בקנאביס עלול לעורר התקפי חרדה, פלשבקים וסיוטים, להופעת תסמינים פסיכוטיים חריפים עד כדי צורך באשפוז, והוא מסוכן גם בזמן ההיריון לעובר וההנקה".

"שיעור מעשני הקנאביס בקרב נוער ומבוגרים בארץ גבוה מאד" מוסיפה ד"ר פינק, "רבים נכנסים להתנסות ללא הבנת הסיכון האישי כולל הגברת סיכון לתאונות אישיות קטלניות, סימפטומים פיזיים ונפשיים. חשוב להגביר את המודעות לא רק להתמכרות לסם וסכנותיו, אלא גם להידרדרות נפשית".