שורה של הקלות משמעותיות למתן קנביס רפואי: משרד הבריאות מרחיב את ההתוויות לקבלת מרשם לטיפול בסם, ובהן חיזוק שיקול דעתו של הרופא המומחה, קיצור משך ההמתנה לאישור לסובלים מכאב, ומתן אישור גם לילדים הסובלים מהספקטרום האוטיסטי.

פרסום ראשון: כך יתבצע אשפוז ביתי של ילדים בישראל שיוצא לדרך בקרוב
"הם בסכנת חיים מיידית": אלה המחלות הכרוניות של החטופים בעזה | בלעדי

העדכון לנוהל ההתוויות הרפואיות נותן משקל רב יותר לשיקול דעתו של הרופא המומחה. על פי המתווה החדש, בוטל התנאי שקנאביס רפואי יינתן על ידי הרופא המומחה רק כקו אחרון. כך, שיקול דעתו של הרופא המומחה המורשה להמליץ על מתן קנאביס יהיה רב יותר. עד כה חולים רבים נדחו לאחר שמשרד הבריאות סירב לראות בהמלצה של רופא מומחה בלבד כ"מוצדקת".

המשרד עדכן גם את ההתוויות לקבלת מרשם לסובלים מכאב, כך שמטופלים מעל גיל 45 הסובלים מכאב כרוני עם אבחנה ברורה רשמית, יקבלו אישור לבקשתם, בהתאם להמלצת המומחה שקבע זאת.  המשרד מעדכן גם את ההתוויה למטופלים על הספקטרום מתחת לגיל 5: מעתה יוכלו הילדים בעלי ליקוי על הרצף התקשורתי לקבל אישור לסם במגוון התוויות.

קנאביס רפואי יאושר מעתה גם לסובלים מפוסט טראומה PTSD בדרגת חומרה בינונית ומעלה המאופיינת במצוקה נפשית רבה והסובלים מ-30% נכות לפחות, כבר לאחר שנה. עד כה נאלצו החולים הללו להמתין לפחות 3 שנים עד קבלת האישור לסם.

בישראל ישנם כמאה אלף בעלי רישיון לשימוש בקנאביס רפואי. מרבית המשתמשים סובלים מכאב כרוני, והיתר הם חולי סרטן, חולים במחלות נוירולוגיות, חולים במחלות גסטרואינטסטינליות, והלוקים במחלות פסיכיאטריות שונות.

הסם קנאביס מופק מהצמח קנאביס סטיבה המכיל מעל מאה תרכובות קנבינואידיות בעלות השפעות פיזיולוגיות שונות על גוף האדם, ובהם זיכרון, בקרת תיאבון, לחץ דם, גדילת תאים, תגובות מערכת החיסון ותהליכים דלקתיים. ה-THC  הוא המרכיב בעל הפעילות הפסיכו-אקטיבית המשמעותית ביותר, וה-CBD הוא המרכיב בעל פעילות נוגדת דלקת וכאב. הקנאביס ניתן למטופלים בצורת פרחים לעישון, אידוי או בשמן. בילדים צורת המתן היא באידוי ושמן.