בין המאושפזים המורכבים של אגף השיקום במרכז הרפואי העמק בשיבא מבצבצים גם זנבות מכשכשים: בית החולים בעפולה הקים יחידת כלבנות רפואית שתסייע לצוות בתהליכי הטיפול הריפוי והשיקום. 

אלפי פצועים ונפגעי טראומה: הנתונים על פציעות החיילים נחשפים
לראשונה: טיפול למחלה המדבקת שנמצאת בכמעט כל גן ילדים בישראל

כמה בתי חולים ברחבי הארץ כבר אימצו את שיטת הטיפול באמצעות בעלי חיים, בעקבות הצלחה רבה במרכזים רפואיים גדולים בארה"ב, קנדה ואירופה. ידידו הטוב ביותר של האדם מעניק גם למטופלים אהבה ללא תנאים, ומשפר משמעותית את ההיענות לטיפול ואת תוצאות השיקום. כלבים רפואיים כבר עובדים במספר מצומצם של בתי חולים בישראל, וכעת גם ב"העמק".

ג'ני, טימי וטדי הם שלושת הכלבים הראשונים שהוכשרו ליחידת הכלבנות הרפואית בבית החולים. הכלבים הרפואיים כבר החלו בעבודת הטיפול במאושפזים המורכבים, ולצד העבודה הפיזית לה הם מסייעים עם המטופלים, ההולכים על ארבע גם עוזרים בעידוד מוטיבציה, מפחיתים את מפלס החרדה והכאב ומפיגים גם את הבדידות.

כלבנות טיפולית בבית חולים העמק (צילום: מרכז רפואי העמק)
כלבנות טיפולית בבית חולים העמק (צילום: מרכז רפואי העמק)

הכלבים הטיפוליים בישראל שמשתלבים במסגרות האשפוז עוברים פיקוח וטרינרי ובדיקות קפדניות, בהתאם לסטנדרטים בינלאומיים. חלק מהטיפולים מתמקדים בפן הרגשי כמו אצל מטופלים הסובלים מדיכאון קשה, בדידות, עצב ותחושת אובדן. הכלבים מסייעים להפרשת החומרים סרוטונין ואוקסיטוצין המפחיתים חרדה ומשפרים את מצב הרוח. כלבים אחרים יסייעו בטיפולי פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק. הטיפול לא יבוצע בחולים הסובלים מדיכוי מערכת חיסון, אלה החוששים מבעלי חיים, מטופלים הסובלים מאלרגיות לפרוות או כאלה שנמצאים בבידוד בגלל זיהום.

"מחקרים מוכיחים שבכל מגע עם כלב מופרשים לגוף הורמונים אשר מסייעים להפחתה של חרדה, כאב, עצב ובדידות ומעלים את תחושת הביטחון והמוטיבציה לשיתוף פעולה עם הצוותים", מסבירה מיכל לבנשטיין, אחות מזה 28 שנים ומטפלת מוסמכת בעזרת בעלי חיים. מיכל הקימה את מערך 'לגעת בנפש', יחידה בה עובדים אחיות ואחים שמגיעים מהשטח ומוסיפים לארגז הכלים שלהם את הטיפול הרגשי באמצעות בעלי חיים במטרה למקסם את יכולות הטיפול במטופלים מורכבים וכדרך נוספת להגיע אל ליבם. "הכלבים הם שותפים של ממש לטיפול, יש להם יכולת מופלאה לסייע לנו לטפל בחולים מורכבים", הדגישה מיכל.

"פגשתי את הכלבים הטיפוליים לראשונה במרכז הרפואי בילינסון, צפיתי בתגובות של המטופלים ושל הצוותים למגע עם הכלבים" סיפרה יהודית חייט, האחות הראשית ומנהלת האחיות במרכז הרפואי העמק, "התרגשתי לראות את החיוך שעולה על הפנים, ואז קורה הקסם - הרגע שבו הם שוכחים את הכאב והחרדה. חשבתי שזה חלום שאני רוצה להגשים גם עבור המטופלים ב'העמק', ויחד עם מנהל המרכז הרפואי ד"ר מאור ממן שמאמין בגישה הזו בכל ליבו אנו מגשימים כעת את החלום".