שיעור הפרעות האכילה בעולם בקרב מתבגרות הולך ועולה ועמו גם שימוש מסוכן בתוספי ירידה במשקל לא מאושרים רפואית: מחקר עולמי מצא כי כמעט אחד מכל עשרה בני נוער משתמשים במוצרים לא יעילים ומסוכנים לירידה במשקל, רובם בנות. 

מחקר חדש: שימוש במכשיר שמיעה עשוי להאריך חיים
"תרופות הרגעה פוגעות ביכולת שלנו להתמודד עם הטראומה"

בהתבסס על סקירת עשרות מחקרים במהלך ארבעת העשורים האחרונים, מעריכים חוקרים כי כ-9% מהמתבגרים באוכלוסייה הכללית השתמשו במהלך חייהם במוצרים להרזיה ללא מרשם. כדורי דיאטה ובהם משלשלים ומשתנים. מוצרים אלה מסוכנים מאוד, עלולים לגרום להפרעות במשק המלחים בדם ואפילו לסכנת חיים. בתוך כך המוצרים הללו גוררים גם תזונה לקויה.

מחקרים קודמים קשרו את השימוש במוצרי הרזיה ללא מרשם להפרעות אכילה, דימוי עצמי נמוך, דיכאון ושימוש בסמים אצל בני נוער. הם גם נקשרו לצריכה תזונתית לקויה בגיל ההתבגרות ולעלייה לא בריאה במשקל בבגרות.

אחד המחקרים שנסקרו משנת 2022 מצא שאשפוזים בבתי חולים בשל הפרעות אכילה בקרב ילדים בארה"ב גדלו פי 10 מהר יותר בשנה הראשונה של מגפת הקורונה מאשר בשנים קודמות. מחקרים אחרים הראו גם עליה בביקורים במחלקות המיון.

הנתונים מתפרסמים בצל תופעת ההשמנה בקרב ילדים שגואה ברחבי העולם וגם אצלנו: על פי הערכות ארגון הבריאות העולמי כמעט 40 מיליון ילדים סבלו מהשמנת יתר ב- 2022. השמנת ילדים הוגדרה גם על ידי המרכז לבקרת מחלות האמריקני, ה-CDC, כ"בעיה חמורה" המשפיעה על כמעט אחד מכל חמישה ילדים בגילאי 2 עד 17 בארה"ב.

 "דור הטיקטוק הצעיר רוצה כאן ועכשיו ונמצא בלחץ סביב המראה החיצוני" אומרת ד"ר סיגל פרישמן, מנהלת שירות הדיאטה בבית החולים בילינסון, "אצלנו הנוער גם חווה תקופה קשה של קורונה וכעת מלחמה, והתוצאה היא ירידה במצב הרוח הכללי והאופטימיות שמובילים אותם למצוא פתרונות מהירים לכאורה לירידה במשקל".

 ד"ר פרישמן מציינת כי תופעת השימוש במשלשלים ומשתנים נצפית גם בישראל: "התוספים האלה פוגעים בתפקוד מערכת העיכול והכליות ועלולים לגרום לנזקים קצרי טווח במאזן הנוזלים והמלחים ונזקים בלתי הפיכים לאיברים הפנימיים. אנחנו יודעים על בני נוער שהגיעו לסכנת חיים ואושפזו בעקבות השימוש בתוספים המסוכנים הללו".

"הדרך להרזיה היא באמצעות תזונה נכונה ואורח חיים בריא לאורך זמן, תוך חיזוק ההערכה העצמית. כיום יש לנו גם זריקות הרזיה מאושרות לבני נוער, לצד ייעוץ דיאטני ובדיקות רפואיות מוסדרות, ואני קוראת גם להורים וגם לילדים עצמם להימנע מלהתפתות לתוספים ללא ייעוץ רפואי ותזונתי מסודר", הוסיף.