מאה ימים חלפו והחטופים בשבי ברצועת עזה אינם מקבלים טיפול רפואי. כפי שפרסמנו ב"מעריב" בשבוע שעבר, רבים מהם חולים כרוניים, אחרים לקו על פי ההערכות במחלות זיהומיות ואחרות בתנאים הקשים ברצועה. בעקבות המהלך שהסתמן מול קטאר, אלה התרופות המרכזיות שצפויה ישראל להעביר לחולים.

אופיר ששוחרר מהשבי מזועזע משחזור מנהרה: "זו תופת, אי אפשר לשרוד ככה"
צה"ל חושף לראשונה: כך נראתה פעילות הרחפן שחיסל מחבלים ברצועה | צפו בתיעוד

אסתמה

כמה מהחטופים סובלים ממחלת האסתמה, בהם גם עמר שם טוב, בן 21 תושב הרצליה, הנוטל מילדות משאפים. שם טוב גם לוקה במחלת הצליאק שגורמת לתסמינים רבים בהם אנמיה, חולשה וכאבי בטן עזים בכל חשיפה לחלבון גלוטן הנמצא במזון. הטיפול בחולי אסתמה הוא במשאפים. אחד מהם, מקבוצת "ביטא אגוניסטים", דוגמת וונטולין המרחיב את נאדיות הריאה ומאפשרים לאוויר הכלוא לצאת החוצה. קבוצה שניה של משאפים כוללת קוטריקוסטרואידים דוגמת פליקסוטייד המפחיתים את התהליכים הדלקתיים בריאה. המשאפים המתקדמים כוללים את שתי משפחות התרופות בתכשיר אחד. בהתקפים חריפים מקבלים המטופלים גם טיפול בסטרואידים הניתנים דרך הפה או הווריד.

סוכרת

בשבי החמאס נמצאים כמה חטופים שסובלים מסוכרת ומטופלים תרופתית בכדורים ובזריקות אינסולין. מדובר במצב בו קיים מחסור או ליקוי בתפקוד ההורמון אינסולין שתפקידו להחדיר את הגלוקוז מהדם לתאי הגוף. בלי התרופות, החולים סובלים מרמות גבוהות מאוד של סוכר הפוגעת בכלי הדם והעצבים ההיקפיים ומגבירה את הסיכון להתקפי לב, עיוורון וקטיעת גפיים. במקרים קשים עלולים החולים להגיע למצב מסכן חיים הקרוי קטואצידוזיס, בו שיעור התמותה ללא טיפול גבוה.

חולי סוכרת שאינם מטופלים נמצאים גם בסיכון גבוה לזיהומים, פרכוסים ואיבוד הכרה. במשלוח התרופות צפוייה ישראל להעביר לחולים תרופות דרך הפה דוגמת מטפורמין המורידות את רמות הסוכר באמצעות דיכוי יצירת הגלוקוז על ידי הכבד, וזריקות אינסולין המפחיתות במהירות את רמות הסוכר בדם. לחולים יועברו גם מדי גלוקוז שמודדות את רמות הסוכר בדם באמצעות דקירה באצבע. החולים חייבים לבדוק את רמות הסוכר מספר פעמים ביום, ובכך להתאים את מינוני האינסולין המוזרק. 

קוצר ראייה

רבים מהחטופים סובלים מקוצר ראייה ונאלצו להישאר בשבי ללא המשקפיים כשאינם רואים. בתנאי התאורה הירודים בשבי, הליקוי הראייתי מחמיר עוד יותר. על פי ההערכות, יועברו לחטופים גם משקפיים בהתאם למידת קוצר או רוחק הראייה וה"מספר" של העדשה, הנקרא "דיופטר".

מחלות לב וכלי דם

יתר לחץ דם הוא המחלה הכרונית מהשכיחות בעולם שפוקדת גם חלק מהחטופים המבוגרים. כל הפסקה בטיפול התרופתי גוררת עליה מסוכנת של לחץ דם עד כדי סכנת חיים. ישראל תעביר תרופות לטיפול בלחץ הדם הנלקחות לרוב אחת ליום דרך הפה, מקבוצה הנקראת "חסמי ביטא", "חסמי סידן" או מקבוצת "מעכבי אנגיוטנסין". חלק מהחולים נוטלים גם את התרופה "אספירין" הגורמת לדילול הדם ומפחיתה תהליכים דלקתיים בעורקים ובכך מפחיתה תמותה מהתקף לב ושבץ מוחי.

ייתכן ויועברו גם תרופות המשמשות חלקם להורדת כולסטרול מקבוצת "סטטינים". רמות גבוהות של כולסטרול מגבירות משמעותית את הסיכון להתקף לב ושבץ מוחי אצל אלה שסובלים מרמות גבוהות של שומנים. 

דלקות מעי דלקתיות

אחד החטופים, עומר ונקרט בן ה-22 מגדרה, סובל מדלקת מעי דלקתית בשם "אולצרייטיב קוליטיס", מאותה משפחה של מחלת הקרוהן. ישראל תבקש להעביר לו את התרופה רפאסל בה הוא מטופל, בלעדיה מופיעות הפרעות קשות מאוד במערכת העיכול שכוללות כאבי בטן, איבוד נוזלים, דימומים עד כדי אנמיה וחשש מאיבוד הכרה.

מחלות אנדוקריניות

חלק מהחטופים הסובלים ממחלות כרוניות, לוקים גם בהפרעות בתפקוד המערכת ההורמונלית, בהם חנן יבלונקה, אב לשניים בן 42 מתל אביב, שלוקה בתת פעילות בלוטת התריס ומחלת אדיסון – תת פעילות של בלוטת האדרנל. ללא טיפול,  הכולל את התרופה "אלטרוקסין" לבלוטת התריס וקורטיקוסטרואידים לבלוטת האדרנל, אי תפקוד של שתי הבלוטות מובילות לסכנת חיים מיידית.