טייוואן לא התקפלה מול סין: לאי צ'ינג-טה, סגן הנשיאה המכהן ומועמד המפלגה הדמוקרטית הפרוגרסיבית השלטת, נבחר היום (שבת) לנשיא החדש על אף האיומים מצד בייג'ינג כי ניצחונו עלול להגביר את המתיחות האזורית.

רוסיה על הבחירות בטייוואן: "עמדתנו לא השתנתה, מוסקבה רואה בטייוואן חלק בלתי נפרד מסין"
המלחמה הבאה? "נשיא סין אמר לביידן שהוא מתכוון לספח את טאיוואן"

אחרי ספירת הקולות בבחירות שנערכו היום, שבהם נטלו חלק קרוב לשבעים אחוז מבעלי זכות הבחירה, התברר כי לאי קיבל 40 אחוזי תמיכה, בעוד שחואו יואו-יי, מועמד מפלגת האופוזיציה הראשית קומינטנג, סיים עם 33 אחוז. המועמד השלישי, קה וון-ג'ה ממפלגת העם הטייוואני, קיבל 26 אחוז.

לאי, שבעבר כינה את עצמו "פועל פרגמטי למען עצמאות טייוואן" אולם הבהיר בקמפיין כי הוא מעוניין לשמור על הסטטוס קוו מול בייג'ינג, שב על העמדה גם בדבריו לאחר הניצחון, כאשר ציין כי הוא מעוניין בדיאלוג עם סין שמבוסס על כבוד הדדי. עם זאת, הוא הדגיש כי הוא "נחוש להגן על טייוואן מהאיום המתמשך וההטרדה מצד סין".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא סין שי ג'ינפינג  (צילום: Sputnik/Sergey Bobylev/Pool VIA REUTERS)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא סין שי ג'ינפינג (צילום: Sputnik/Sergey Bobylev/Pool VIA REUTERS)

במהלך השבועות האחרונים, הגבירה סין את האיומים כלפי טייוואן והזהירה כי ניצחון של לאי עלול "לעורר עימות וסכסוך". בנוסף, הצבא הסיני שלח כלי טיס וכלי שיט שחלפו בקרבת האי ובלוני ריגול שעברו מעליו.

אולם הנשיא הנבחר לא הסתיר את שביעות רצונו מניצחון הדמוקרטיה. "באמצעות הפעולות שלנו, העם הטייוואני התנגד בהצלחה למאמצים מצד כוחות חיצוניים להשפיע על הבחירות שלנו", אמר. "אנחנו בטוחים שרק לתושבי טייוואן יש את הזכות לבחור את הנשיא שלהם".

תרגיל צבאי של סין סמוך לטייוואן (צילום: רויטרס)

עם זאת, ללאי צפויים גם אתגרים רבים מאחר שמפלגתו לא הצליחה להשיג את הרוב בפרלמנט והיא קיבלה 50 מושבים - בדומה לקוומינטנג, שיחד עם "מפלגת העם" יכולות להוות אופוזיציה לנשיא. "הבחירות אמרו לנו שהתושבים מצפים לממשלה יעילה, כמו גם לאיזונים ולבלמים מוצקים", ציין. "אנחנו מבינים את זה לחלוטין ומכבדים את הדעה הציבורית הזו". בשל כך, הוא הבטיח להקים ממשלה שתהיה מבוססת על כישרון ולא על שיוך פוליטי.

בתגובה לבחירתו של לאי צ'ינג-טה, אמר הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן כי "ארצות הברית לא תומכת בעצמאותה של טייוואן". גם ברוסיה לא התלהבו מתוצאות הבחירות, והודיעו: "עמדתנו לא השתנתה, מוסקבה רואה בטייוואן חלק בלתי נפרד מסין".